Biogas är en i dag åtråvärd gas i alla möjliga energisammanhang, vilket gör den väldigt dyr, nu ungefär dubbelt så dyr som naturgasen. Därför lär det bli svårt för DG att kunna använda den fullt ut.
Biogas är en bristvara vilket blir tydligare och tydligare då man allt bättre förstår skogens roll som stor kolsänka och bevarare av en nödvändig biologisk mångfald. Det fungerar inte längre att ropa ”bioenergi!” så fort energi efterfrågas. Se gärna vetenskapsprogrammen som just nu går på SVT om skogens betydelse!
En bättre satsning är då vätgas. Det finns många skäl till att bygga havsbaserad vindkraft, där ett av dem skulle vara att Gotland satsar på elektrolys av vatten för framställning av vätgas, gärna i kombination med fjärrvärme där Geab tar hand om spillvärmen från processen. Då kan verkningsgraden bli minst 60 % enligt Mälardalens Högskola.
Vindkraften gör oss dessutom mindre beroende av ström från fastlandet och vätgasen kan bli en exportvara då alla snart ropar efter vätgas. Tillsammans med luftens kväve kan man av vätgasen göra grön ammoniak som kan användas som bränsle och fossilfri gödning, förutom att bli ett utmärkt medium för energilagring. (Forskning&Framsteg 210922)
Man önskar att DG var mer på hugget vad gäller att ta fram och redovisa olika möjliga varianter av resandet, då nu fler och fler börjar efterfråga sådana. I brist på förslag från DG kommer här egen beräkning vad gäller tid och utsläpp. Med uppskattningen att båtarna med samma låga fart går 5 sjömil vid avgång plus anlöp, återstår 77 sjömil att jämföra farter med 28,5 respektive 23 knop. Bränsleförbrukningen antas vara beroende på kvadraten av hastigheten.
Då blir gör sänkningen från 28,5 knop till 23 att tiden förlängs med 39 minuter enligt (77/23 – 77/28,5)x60 och energiförbrukningen och därmed bränsleåtgången minskar med 35 procent enligt (1 – (23/28,5)^2)x100. DG redovisar 30 minuter respektive 21 procent. Sänker vi från 28,5 till 25 knop kanske vi når en gyllene medelväg med 23 minuter längre restid och 23 procents energibesparing något som borde vara acceptabelt för alla?
Utsläppsvinsten med 10 procent biogas äts nu upp av metanförlusten vid förbränningen. Den högre farten med de nya färjorna gör att båtarna i dag enligt beräkningsmetoden ovan släpper ut cirka 54 procent mer än vad de äldre färjorna (23 knop?) gjorde. Och där står vi i dag. Kanske läge för lite återhållsamhet?