S färjeförslag hänger inte ihop

Insändare2022-08-24 14:53
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ulla Pettersson (S) skriver i GA 20 augusti att jag signalerar en oenighet som inte finns, när jag påpekar att S öppnat för att vissa turer i Gotlandstrafiken ska gå långsamt. Det är ett märkligt påstående.

S skriver i sitt valprogram att man vill ha kompletterande ”gröna” turer i Gotlandstrafiken, det vill säga långsamma avgångar. Det är ett nytt besked, och ett brott mot tidigare ingångna avtal.

I dokumentet som alla partier står bakom, det som kallas De Gotländska Ståndpunkterna, som tagits fram i dialog med näringsliv och föreningsliv, står följande: ”Färjeöverfarten ska ta högst tre timmar och utvecklas mot ännu snabbare. Det ska gälla alla dagar året om på båda linjerna.”

Detta löfte bryter S mot när de föreslår långsamma avgångar – oavsett om det är kompletterande avgångar eller ej.

Sen kan man verkligen fundera på hur S-förslaget om långsamma avgångar ska gå till. Om bastrafiken ska fungera som i dag och kompletteras med en långsam båt som går andra tider – blir det verkligen en miljövinst? Om resenärer som i dag reser med Gotlandstrafiken under vinterhalvåret ska spridas ut på halvfulla båtar lär det inte bli någon miljövinst. Tvärtom faktiskt, eftersom utsläppen per resenär ökar när avgångar inte fylls med resenärer.

Det verkar som att S inte riktigt tänkt igenom sitt förslag. Kanske är det också därför man försöker med dimridåer när vi som vill ha snabba och billiga överfarter för det på tal.