Gotlands kommun, så kallad region, eller dess ställföreträdande part ska inte profitera på mark betald av gotlänningars skattepengar. När turister ger kommunen intäkter tillåts parkering som de bofasta normalt bötfälls för.
Den kommunala affärsidén att driva eget parkeringsbolag har kommunen lagt grunden för länge. Samma aktör kan tillåta bostadsbyggande utan hänsyn till aktiv trafik och parkering. Anlägga nya gator och vägar så smala och kurviga att mötande trafik knappt är säker. Samtidigt som trottoarer görs bredare än vägar. Allt för att förhindra och bötfälla fordonsparkering.
Den kostsamma och försämrade trafiksituation som skapas på Gotland är av nykläckta socialistiska miljöaktivister i Centern och L. Skador som kan åtgärdas.
De så kallade miljöbesparingar som lokalt anges är minimala i ett bredare perspektiv men mycket kostsamma.
Inte bara uselt med parkeringsplatser vid sjukhus, skattekontor och nybyggda bostäder.
Vägar och gator inte tillåtna för trafik, dyra felkonstruerade rondeller, sparsamt vägunderhåll, påkostade väghinder, trottoarkanter och bulor i gator, spåriga vägar, undermålig gatubelysning, hastighetsbegränsningar skadliga för motorer och miljö, oklar trafikskyltning, farliga trafikuppmaningar för cyklister och gående med mera.
Skäl till en rejäl sänkning av trafikskatten för fordonsägare på ön?
Om många bilister bötfälls för hastighetsöverträdelser kanske tillåtna hastigheter är för lågt angivna? Begränsningar beslutade av cyklande äldre herrar med opåverkad timersättning?
Rimlig skattenivå för god kommunal service?
Kommunen bör anpassa sina verksamheter och kostnader till en kommunal skattenivå på 26 kr per hundralapp. Kan hända ska även kommunala och statliga chefer på Gotland bidra till kommunalskatten.
Regionen parkerar fel i fråga efter fråga
Gällande allmänhetens parkering och offentlig planering.
Men det är gemene man som råkar illa ut.
Foto: HENRIK MONTGOMERY
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.