Min mor (född 1924) hade i god tid bokat en färdtjänstresa från Jungmansgatan till Fårösund. Samtidigt bokade hon även en återresa från Fårösund till Jungmansgatan. Resorna skulle ske måndagen 12 juli.
Operatören på DRT lovade mor en utresa kl. 10.00 och en återresa kl. 16.00. För att vara säker bad mor att DRT-operatören att tydligt repetera dom utlovade resorna. Allt var frid å fröjd. Dagen kom och färdtjänstbilen kom i rätt tid och hämtade mor. Mor träffade släktingar och det trevligt i flera timmar. Snart var kl 16.00 och dom väntade på att bilen skulle dyka upp.
16.00 ingen bil, 16.15, nej ingen bil 16.30, fortfarande ingen bil. Släktingen ringer DRT och får veta att ingen återresa är bokad. Hon protesterar men operatören säger att tyvärr finns ingen resa bokad men hon hjälper gärna till att fixa en bil.
Ursäktar sig och säger, nu har jag bokat en bil till er den kommer klockan 21.15. Alltså 5 timmar senare än utlovat. Hur mycket dom än protesterar så finns ingen annan lösning.
Släktingen som är 79 år gammal tar min mor i bilen och kör till Visby och hela vägen tillbaka. Mor är 97 år, har lite krämpor men hjärnan och minnet är lika friskt som hos en 25-åring.
Jyrki, är de inte dags att ta tag i det här på allvar nu. En sån här händelse kan du väl inte vara särskilt stolt över?