Vi är många ledsna och upprörda föräldrar till barn i fantastisk fina och välfungerande landsortsskolor. Ännu mer ledsen blev jag av att läsa förslaget som presenterades på regionens hemsida. Det är uppenbart ogenomtänkt och ej uppbyggt av fakta. Förslaget är presenterat med många fina bilder och kolumner, men författarens åsikter (märk väl, det är åsikter, inte fakta eftersom han ej lyckats presentera några som helst vetenskapliga belägg för dem) går till och med emot de få studier han faktiskt har hänvisat till.
När man slår upp studierna, som är något av det första som kommer upp om man googlar ”nedläggning av skolor på landsbygd” så står det istället hur bra små skolor är för barns utveckling, hur positivt det är för deras ork att inte ha lång resväg, samt att man får mer uppmärksamhet om det är färre elever/lärare. Detta är något till och med en förskoleelev såklart begriper.
Motivering då för denna slakt av landsbygd ska då vara ekonomiska förtecken. Det ska vara mer ekonomiskt med stora skolor. Dessutom påstår man att detta kan avhjälpa lärarbristen. Men det finns dock ingen konsekvensanalys utförd. På Gotland är det lärarbrist precis som i resten av Sverige. Det man inte ens tänkt på är att de som arbetar på landsbygden har sökt sig dit för att det är den skolmiljön de vill arbeta i. Jag känner flera lärare som om de blir tvångsförflyttade till större skolor, kommer byta jobb eller flytta tillbaka till fastlandet. Detta innebär alltså förlust av kompetens.
Vidare är det inte inräknat att man i kommer behöva bygga ut befintliga skolor med nya lokaler. De i många fall nyrenoverade landsortsskolorna skulle alltså stå tomma medan barnen får tillfälliga baracker. Kostnaden då för de gamla skolorna faller ju då inte längre under skolförvaltningen, men för skattebetalarna kostar de lika mycket. Lägg till mångdubbel kostnad för skolskjuts/taxi. Vidare har man bestämt att restid för grundskoleelever kan vara en timme, ibland mer, samt en timmes väntan på bussen hem. Detta innebär att sexåringar, barn som precis slutat på dagis, får lika lång res/väntetid som de faktiskt har undervisning. Detta är en restid som region Gotland helt kan bestämma över själv, och detta motiveras med att det kommer att bli kvalitetsförbättring i undervisningen.
Vilken kvalitetsförbättring i världen kan kompensera att en sexåring sitter lika länge på bussen som i skolan?
Ta ert ansvar för barnen!