Nuvarande trafik inte den bästa för Gotland

Insändare2021-04-28 19:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Läser Östsvensk handelskammarens insändare om Gotlandstrafiken och ler. Dessa brukar dyka upp när det är dags för ny upphandling och kopplingen är tydlig då ÖH och rederiet har en lång historia ihop.

Insändarskribenterna rosar dagens transport system (Rederi Gotland) som tagit ön dit ön är i dag enligt kvinnorna som pratar om framgångssaga turism och den gröna näringen. 

Sanningen är att turismen de senaste tio åren utvecklats sämre än snittet i övriga Sverige viket kvinnorna inte fått info om. Dagens fartyg släpper ut ungefär dubbelt så mycket Co2  som är nödvändigt om man skulle köra fartygen i ekonomifart vilket skribenterna också missat.

En sänkning med 6-7 knop som skulle ge en bilist som reser från mellersta ön till till exempel Täby/Kalmar en resa som tar cirka 6 timmar idag och som skulle ta cirka 6,5 timmar vilket blir 12 procent längre restid. Genom att spara 12 procent restid så halverar man utsläppen och man skulle kunna sänka biljettpriset med 20 till 30 procent tack vare minskad bränsleåtgång. 

Dagens rederi väljer att inte ha någon mottagare för 93 procent av Co2-utsläppen, vilket gynnar den gröna näringen. Den dagen man inte längre kan trolla bort utsläppen och tvingas belasta bildäcket med dessa utsläpp så får vi problem. Antagligen skulle vi nästan inte kunna importera något som ska vara grötn vilket skulle gynna de lokal producerade men för exporten skulle det bli väldigt tufft. Så med en rättvis redovisning av snabbfärjor så blir det antagligen ingen framgångssaga för den gröna näringen heller då den är dopad idag. 

Det optimala är att staten äger tre fartygen istället för Rederi Gotland och de gör två upphandlingar där Destination Gotland kör året-runt-linjen med två fartyg och låt en tredje sommarlinje drivas av ett konkurrerande bolag, vilket skulle spara ett par miljarder. 2016 gjordes ett fullskaligt test som visar vad som sker med detta upplägg när det finns konkurrens. Med detta upplägg skulle priset minska med ytterligare 20- 30 procent och ökningstakten i resandet skulle antagligen öka 3-4 gånger per år mot det som dagens upplägg klarar. 

Vi är många som vet att en 40-50 procents prissänkning och halverade utsläpp skulle vara betydligt viktigare än 12 procent snabbare resa med bil. Vinnare på en ny upphandling med statligt ägda fartyg skulle vara passagerare, miljön och staten och förlorare skulle bara bli Östsvenska handelskammarens hyresvärd.