Bromma har länge varit en ovärderlig länk mellan Gotland och Stockholm – en snabb och smidig lösning som vi är beroende av, särskilt för oss som pendlar regelbundet för arbete och affärer. Att nu behöva flyga via Arlanda gör pendlingen både dyrare och mer tidskrävande. Arlanda Express må vara snabbt, men med en prislapp på 544 kronor ToR blir det en inte försumbar kostnad för pendlare och företag. Och beroende på vilken av terminalerna på Arlanda BRA kommer att utgå ifrån så innebär det efter sammanslagning av tidigare terminal 4 och 5 långa promenader och tullkontroller, även för inrikesresenärer.
Vissa hävdar att flytten till Arlanda gör det smidigare för gotlänningar att resa ut i världen. Men frågan som måste ställas är - vad är egentligen viktigast – att gotlänningar enkelt kan åka på solsemester till Thailand, eller att vi har effektiva transportvägar till huvudstaden? För många av Gotlands företag och de lokalt representerade myndigheterna, är svaret självklart: tillgången till Stockholm är avgörande för att deras verksamhet ska fungera.
Vår ös företag är beroende av snabba förbindelser till huvudstaden för att kunna konkurrera och växa. Själv tillhör jag en grupp hemvändare som valt att bo på ön men arbetar i Stockholm. Vi är en för region Gotland viktig grupp – vi bidrar till den lokala ekonomin med Stockholmslöner och skapar ekonomiskt flöde på ön. Men om pendlingen till Stockholm blir för svår eller dyr riskerar vi att tvingas lämna Gotland, och med det försvinner också mycket av den ekonomiska styrkan vi bidrar med.
Ambitionen att locka fler människor till ön, som oss, för att bo här och arbeta i Stockholm, kommer också att falla platt om detta beslut står fast. Det är dags att vi ställer oss frågan: Om vi ska fortsätta flyga, vilket är bäst för Gotlands framtid? Är det viktigare att vi har smidiga semesterresor ut i världen, eller att våra företag och arbetstagare har tillgång till Stockholms arbetsmarknad och näringsliv? Om Arlanda blir vår nya vardag, då måste flöden på Arlanda optimeras och pris för kommunikationer till Stockholm centralt förhandlas. Gotlands tillväxt och konkurrenskraft riskerar enorma konsekvenser i och med nedläggningen av Bromma.