Jag har både arbetat inom hantverksbranschen och varit aktiv som investerare på börsen under många år. Den erfarenheten har gett mig en inblick i hur företag drivs, både operativt och strategiskt.
Omorganisationen verkar handla om att ”få koll på fastigheter som behöver renoveringar". Men som hantverkare vet jag att det inte tar lång tid att bedöma behovet av renovering. Har man inte haft råd tidigare, kommer en omorganisation verkligen att ändra på det? Försäljningar är en sak, men byte av titlar och lokalbyten för personal?
Att vara proaktiv och serva innan något går sönder är ekonomiskt. Men då pratar vi om tak, avloppstammar, dränering. Där finns beräknad livslängd att använda sig av. Det hjälper inte att vrida på ventiler och smörja gångjärn. Där finns inga pengar att tala om.
Anställda ska få "ändamålsenliga lokaler”. Om jag förstår rätt innebär det att reparatörerna ska lämna sina nuvarande, anpassade lokaler och flytta till Terra Nova. Hur bidrar det till ökad effektivitet? Och när det talas om ”samlokalisering” av alla fastighetstekniker – betyder det att alla ska utgå från samma ställe istället för att vara på plats i sina respektive områden? För mig låter det som att det kommer att leda till mer körande och längre arbetsdagar för de anställda.
Jag har svårt att förstå hur dessa förändringar ska göra Gotlandshem mer effektivt. Har det redovisats några konkreta siffror eller underlag som visar hur detta kommer att påverka verksamheten? Eller handlar det bara om en känsla av effektivitet?
Hur mycket kommer omorganisationen att kosta? Flytt av personal och ombyggnation av lokaler kostar rimligtvis miljonbelopp. Hur ska dessa kostnader vägas mot de förväntade besparingarna eller vinsterna? Om man pressar de anställda till att prestera mer, ligger då lönerna i linje med den privata arbetsmarknaden? Hur attraherar man personal som lika gärna kan arbeta privat?
Eller vill man bli av med personal och hyra in privata aktörer? Vi vet från andra kommuner att det kommer att bli dyrare över tid.
Som investerare lär man sig snabbt att alla förändringar bör backas upp med siffror och tydliga kalkyler. Annars får man svårt att attrahera nya investerare. Som skattebetalare är vi alla indirekt investerare i Gotlandshem. Därför är det rimligt att vi får ta del av konkret information om hur omorganisationen ska leda till förbättringar, och inte bara får höra om vad man ”tror” kommer att hända.
Är det bara jag som undrar över detta?