De styrmedel som finns för att minska biltrafiken har regeringen antingen tagit bort eller sÀnkt ambitionerna för. Det handlar exempelvis om reseavdrag för olika transportslag, reduktionsplikt, bonus för elbilar och beskattning av drivmedel till stadsmiljöavtalen. De avtalen har varit ett viktigt ekonomiskt stöd till kommunernas och regionernas satsningar pÄ hÄllbara trafikmiljöer i stÀderna och för att öka cykel- och kollektivtrafik.
IstÀllet för att avvecklas, sÄ borde stadsmiljöavtalen utvecklas, som i Norge. I Norge anvÀnds bompeng (trÀngselskatt) för att dÀmpa biltrafiken och finansiera satsningar pÄ kollektivtrafik och cykel, som dÄ fÄr fem gÄnger sÄ mycket ekonomiskt stöd som i Sverige.
Ett annat sÀtt för att minska trafiken i stÀderna Àr att reglera parkering, genom att exempelvis minska tillgÄngen pÄ parkeringsplatser. Detta kan mycket vÀl fungera i medelstora svenska stÀder, medan trÀngselskatt kan vara en lösning i de större stÀderna. Det Àr viktigt att kommunerna, regionerna och staten genom Trafikverket har ett gemensamt ansvar att se till att biltrafiken inte ökar.
Enligt en ny rapport frÄn WWF och Svenska Miljöinstitutet IVL, har de belgiska stÀderna Gent, Leuven och Bryssel, minskat biltrafiken markant och gatorna har fÄtt mer stadsliv, efter att stÀderna har beslutat om att göra det mindre attraktivt att köra bil samtidigt som förutsÀttningarna för gÄng, cykel och kollektivtrafik har förbÀttrats. Gent har infört ett zonsystem som förhindrar genomfartstrafik med bilparkeringsavgifterna har höjts och hastighetsgrÀnserna sÀnkts. De svenska stÀderna har ocksÄ mandat att införa hastighetssÀnkningar och minska antalet parkeringsplatser. Men de behöver mer kunskap för att kunna anpassa modeller, likt de som anvÀnts i Belgien, till svenska förhÄllanden.
WWF har genom sin internationella stadsutmaning One Planet City Challenge sett att de flesta svenska stÀder har svÄrt att minska klimatutslÀppen frÄn transportsektorn. DÀrför har WWF och Svenska Miljöinstitutet IVL i Är samlat Malmö, VÀxjö och nio andra kommuner som vill höja sina klimatambitioner inom trafikomrÄdet. Malmö och VÀxjö jobbar redan aktivt med detta. VÀxjö har en lÄngsiktig plan att införa sommargator med minskad trafik, pÄ samma sÀtt som Gent gjort. Malmö vill skapa olika gator med minskad biltrafik och har en plan framÄt för det.
Varken Sveriges eller EU:s klimatmÄl för trafik till Är 2030 kan nÄs med nuvarande politik. Sverige klimatmÄl behöver kombineras med ÄtgÀrder som minskar trafiken.