Minska antalet p-platser i stÀderna

SĂ„ mycket som en tredjedel av alla körda bilkilometer i Sverige sker i stĂ€der – trots att det oftast finns bra alternativ.

FÀrre p-platser begrÀnsar bilismen.

FÀrre p-platser begrÀnsar bilismen.

Foto: Henrik Radhe

InsÀndare2024-01-08 10:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

De styrmedel som finns för att minska biltrafiken har regeringen antingen tagit bort eller sĂ€nkt ambitionerna för. Det handlar exempelvis om reseavdrag för olika transportslag, reduktionsplikt, bonus för elbilar och beskattning av drivmedel till stadsmiljöavtalen. De avtalen har varit ett viktigt ekonomiskt stöd till kommunernas och regionernas satsningar pĂ„ hĂ„llbara trafikmiljöer i stĂ€derna och för att öka cykel- och kollektivtrafik. 

IstĂ€llet för att avvecklas, sĂ„ borde stadsmiljöavtalen utvecklas, som i Norge. I Norge anvĂ€nds bompeng (trĂ€ngselskatt) för att dĂ€mpa biltrafiken och finansiera satsningar pĂ„ kollektivtrafik och cykel, som dĂ„ fĂ„r fem gĂ„nger sĂ„ mycket ekonomiskt stöd som i Sverige.

Ett annat sÀtt för att minska trafiken i stÀderna Àr att reglera parkering, genom att exempelvis minska tillgÄngen pÄ parkeringsplatser. Detta kan mycket vÀl fungera i medelstora svenska stÀder, medan trÀngselskatt kan vara en lösning i de större stÀderna. Det Àr viktigt att kommunerna, regionerna och staten genom Trafikverket har ett gemensamt ansvar att se till att biltrafiken inte ökar.

Enligt en ny rapport frĂ„n WWF och Svenska Miljöinstitutet IVL, har de belgiska stĂ€derna Gent, Leuven och Bryssel, minskat biltrafiken markant och gatorna har fĂ„tt mer stadsliv, efter att stĂ€derna har beslutat om att göra det mindre attraktivt att köra bil samtidigt som förutsĂ€ttningarna för gĂ„ng, cykel och kollektivtrafik har förbĂ€ttrats. Gent har infört ett zonsystem som förhindrar genomfartstrafik med bilparkeringsavgifterna har höjts och hastighetsgrĂ€nserna sĂ€nkts. De svenska stĂ€derna har ocksĂ„ mandat att införa hastighetssĂ€nkningar och minska antalet parkeringsplatser. Men de behöver mer kunskap för att kunna anpassa modeller, likt de som anvĂ€nts i Belgien, till svenska förhĂ„llanden. 


WWF har genom sin internationella stadsutmaning One Planet City Challenge sett att de flesta svenska stÀder har svÄrt att minska klimatutslÀppen frÄn transportsektorn. DÀrför har WWF och Svenska Miljöinstitutet IVL i Är samlat Malmö, VÀxjö och nio andra kommuner som vill höja sina klimatambitioner inom trafikomrÄdet. Malmö och VÀxjö jobbar redan aktivt med detta. VÀxjö har en lÄngsiktig plan att införa sommargator med minskad trafik, pÄ samma sÀtt som Gent gjort. Malmö vill skapa olika gator med minskad biltrafik och har en plan framÄt för det.

Varken Sveriges eller EU:s klimatmĂ„l för trafik till Ă„r 2030 kan nĂ„s med nuvarande politik. Sverige klimatmĂ„l behöver kombineras med Ă„tgĂ€rder som minskar trafiken.