Utredningen visar att det Àr möjligt att lÀgga ned flygplatsen sÄ snart som 2025, om regeringen fattar ett beslut under nÀsta Är. Det menar vi moderater Àr en dÄlig idé.
Vi har under mÄnga Är lyft betydelsen av Bromma flygplats. Med fler flygplatser och fler flygbolag kan priser pressas nedÄt genom konkurrens, till fördel för gotlÀnningar och gotlÀndska företag som Àr beroende av kommunikationer till fastlandet. Flyget Àr ett viktigt komplement till fÀrjetrafiken, och utgör en av Gotlands viktigaste livlinor. Med en övergÄng till biobrÀnslen och elflyg kan rutten ocksÄ bli ekologiskt hÄllbar.
Tidigare har Socialdemokraterna pĂ„ Gotland, men Ă€ven andra partier, menat att vi moderater oroar oss i onödan. I en artikel frĂ„n valrörelsen 2014 skrev den dĂ„varande riksdagsledamoten Christer Engelhardt (S) att Moderaterna âvill gĂ€rna klistra pĂ„ oss socialdemokrater att vi kommer gĂ„ med pĂ„ en avveckling av Bromma flygplatsâ men att âjag Ă€r inte ett dugg orolig i frĂ„gan utifrĂ„n vĂ„rt tydliga beskedâ. Engelhardt har förvisso lĂ€mnat politiken som vĂ€rv, men hans eftertrĂ€dare i riksdagen har konsekvent röstat för att stĂ€nga flygplatsen.
Socialdemokraterna pratar gÀrna om att hela landet ska leva och att Sverige ska ha en politik för fler jobb. Men nÀr man nu gÄr fram med förslag om att avveckla fungerande infrastruktur sÄ blir det tydligt att man lÄtit Miljöpartiet ta över hela infrastrukturpolitiken. Tidigare Är har vi sett hur anslaget till underhÄll av vÀgnÀtet minskat och skatterna pÄ bilen höjts kraftigt. Nu kommer samma dubbelstöt mot flyget, med bÄde flygskatt och nedlagda flygplatser.
Det Ă€r problematiskt att ett tillvĂ€xtkritiskt parti med stöd av bara 4 procent av befolkningen fĂ„r diktera villkoren för svenska transporter. Det vilar ett tungt ansvar pĂ„ alla partier som stöttar den rödgröna regeringens tillvĂ€xthĂ€mmande politik â hur lĂ€nge ska svenska jobb och svensk tillvĂ€xt fĂ„ motarbetas? Politik för avveckling gör Ă„terhĂ€mtningen efter coronakrisen lĂ€ngre och svĂ„rare Ă€n den behöver vara, till ingen nytta.