Mot bakgrund av de dramatiska prishöjningar som Destination Gotland gjort sedan en tid - så undrar jag hur det var möjligt att göra det under rådande avtal med Trafikverket? Vilka skrivningar gjorde det möjligt?
Det vore också intressant att få veta läget och villkor i nuvarande upphandling och när de blir offentliga före upphandlingen avgörs? Nuvarande avtal har rapporterats i media som varande mycket svårt att tolka. Som bidragande skattebetalare är det väl rimligt att kunna redovisa ett avtal på ett begripligt sätt? Att villkoren skulle hämma konkurrens har inte kunnat visats sedan länge och torde inte vara ursäkt för redan pågående avtalsperiod.
Så bästa Trafikverket och angivet Destination Gotland - kan ni bidra med information och svar på frågorna? I tillägg vore det intressant att få veta passagerarantal under tid innevarande år per månad? Och jämförelse med några år tillbaka. Och prisutveckling för det bränsle man hävdat ligga bakom prishöjningarna?
Till sist varför har flexiprisethöjningen följt med ökad priser - hur kundtillvänt var det?
Till sist är det undersökt vilken påverkan prishöjningarna har haft på resande i kategorier - idrott, besökande släktingar, fritidshusägare, gotlandsboende. Det pratas om det - men har ni undersökningar på det? Om inte, vilka borde göra en sådan? Eller redan har gjort?