Jag lĂ€ste precis en artikel om kulturskolan dĂ€r Hans-Ă
ke Norrby, Chef för kulturskolan oroas över det halverade statsbidraget. Jag hÄller med! Jag Àr ocksÄ orolig.
NÀr jag gick i skolan sÄ var jag med i musikskolan och fick lÀra mig spela blockflöjt (klassiker) men den gick över till tvÀrflöjt, altflöjt och piccolaflöjt. Vi spelade i en orkester som hette Vinddraget.
Jag fick spela pÄ bÄde stora och smÄ evenemang, pÄ Àldreboenden, avslutningar, majbrasan och Äka till Music Chambers Festival i Göteborg. Dessutom den enda gÄngen jag fick hÀnga pÄ Liseberg. (Vi hade aldrig haft rÄd att Äka dit sjÀlva). Vi fick spela pÄ paviljongen vilket var en otroligt stor upplevelse. Vi hade sÄ roligt och jag kÀnde mig verkligen som en del av nÄgot fint. Jag hade en tillhörighet och vÀnner med samma intresse. Dessutom var vi lite unika dÄ vi hade en trummis som var blind, det ni!
Hur mÄnga barn drömmer inte om att fÄ lÀra sig spela piano, trumpet, fiol, dansa eller spela teater, eller ens kunna fÄ möjlighet till det? HÀr pÄ ön tror jag det dessutom Àr extra viktigt att det finns ett utbud av olika saker som kan inspirera vÄra barn och unga. Vad kommer hÀnda om kulturskolan inte kan reda ut detta ekonomiskt?
Ett av ÀndamÄlen med bidraget var att göra den kommunala musik och kulturskolan mer jÀmlik och till att förbÀttra möjligheterna för barn och unga att delta i verksamheten dÄ avgiften Àven kunde sÀnkas.
Vad kommer hÀnda nu nÀr bidraget halveras? Varför vill den sittande regeringen ta bort denna möjlighet?
Att fÄ utöva kultur i olika sammanhang stÀrker och tryggar en individs uppvÀxt. Du fÄr ett sammanhang, en tillhörighet. Du vÀxer pÄ mÄnga plan i livet och fÄr chans att uttrycka dig pÄ ett pedagogiskt sÀtt.
Jag tror att dÄ bidraget minskar sÄ kommer inte heller Kulturskolan kunna fortsÀtta sin verksamhet i den utstrÀckning de gör nu.
âUppföljningen visar att bidraget gett tvĂ„Ì huvudsakliga resultat, vilka Ă€r helt i linje med det bidraget fick anvĂ€ndas till: Med bidragets hjĂ€lp har kulturskolor nĂ„tt nya mĂ„lgrupper, precist vilka mĂ„lgrupperna varit, varierar utifrĂ„n kulturskolornas egna mĂ„lbilder och behov. Bidraget har Ă€ven anvĂ€nts för att utveckla verksamheten. Bidraget har kort sagt gett kulturskolorna förutsĂ€ttningar att utvecklas inom de omrĂ„den som de har fokuserat pĂ„Ì.â Utdrag frĂ„n KulturrĂ„dets rapport.
Jag stÀller mig frÄgan, varför ta bort nÄgot som gynnar vÄra barn och unga och som dessutom ger positiva resultat?