Kulturskolans överlevnad helt central

Karl-Petters orkester, elever frÄn Kulturskolan och Gotlandsmusikens orkester gotogrerade 2017.

Karl-Petters orkester, elever frÄn Kulturskolan och Gotlandsmusikens orkester gotogrerade 2017.

Foto: Stig Hammarstedt

InsÀndare2023-04-05 11:15
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Jag lĂ€ste precis en artikel om kulturskolan dĂ€r Hans-Åke Norrby, Chef för kulturskolan oroas över det halverade statsbidraget. Jag hĂ„ller med! Jag Ă€r ocksĂ„ orolig.
NĂ€r jag gick i skolan sĂ„ var jag med i musikskolan och fick lĂ€ra mig spela blockflöjt (klassiker) men den gick över till tvĂ€rflöjt, altflöjt och piccolaflöjt. Vi spelade i en orkester som hette Vinddraget. 
Jag fick spela pÄ bÄde stora och smÄ evenemang, pÄ Àldreboenden, avslutningar, majbrasan och Äka till Music Chambers Festival i Göteborg. Dessutom den enda gÄngen jag fick hÀnga pÄ Liseberg. (Vi hade aldrig haft rÄd att Äka dit sjÀlva). Vi fick spela pÄ paviljongen vilket var en otroligt stor upplevelse. Vi hade sÄ roligt och jag kÀnde mig verkligen som en del av nÄgot fint. Jag hade en tillhörighet och vÀnner med samma intresse. Dessutom var vi lite unika dÄ vi hade en trummis som var blind, det ni!


Hur mĂ„nga barn drömmer inte om att fĂ„ lĂ€ra sig spela piano, trumpet, fiol, dansa eller spela teater, eller ens kunna fĂ„ möjlighet till det? HĂ€r pĂ„ ön tror jag det dessutom Ă€r extra viktigt att det finns ett utbud av olika saker som kan inspirera vĂ„ra barn och unga. Vad kommer hĂ€nda om kulturskolan inte kan reda ut detta ekonomiskt? 
Ett av ÀndamÄlen med bidraget var att göra den kommunala musik och kulturskolan mer jÀmlik och till att förbÀttra möjligheterna för barn och unga att delta i verksamheten dÄ avgiften Àven kunde sÀnkas.
Vad kommer hÀnda nu nÀr bidraget halveras? Varför vill den sittande regeringen ta bort denna möjlighet?
Att fÄ utöva kultur i olika sammanhang stÀrker och tryggar en individs uppvÀxt. Du fÄr ett sammanhang, en tillhörighet. Du vÀxer pÄ mÄnga plan i livet och fÄr chans att uttrycka dig pÄ ett pedagogiskt sÀtt.


Jag tror att dĂ„ bidraget minskar sĂ„ kommer inte heller Kulturskolan kunna fortsĂ€tta sin verksamhet i den utstrĂ€ckning de gör nu. 
”Uppföljningen visar att bidraget gett tvĂ„ÌŠ huvudsakliga resultat, vilka Ă€r helt i linje med det bidraget fick anvĂ€ndas till: Med bidragets hjĂ€lp har kulturskolor nĂ„tt nya mĂ„lgrupper, precist vilka mĂ„lgrupperna varit, varierar utifrĂ„n kulturskolornas egna mĂ„lbilder och behov. Bidraget har Ă€ven anvĂ€nts för att utveckla verksamheten. Bidraget har kort sagt gett kulturskolorna förutsĂ€ttningar att utvecklas inom de omrĂ„den som de har fokuserat pĂ„ÌŠ.”  Utdrag frĂ„n KulturrĂ„dets rapport. 

Jag stÀller mig frÄgan, varför ta bort nÄgot som gynnar vÄra barn och unga och som dessutom ger positiva resultat?