Kan ni inte ändra reglerna, Destination Gotland?

Jag är trött, ledsen och besviken. Trött på att ständigt vrida och vända på slantarna för att kunna resa till nära och kära på fastlandet.

Det kan bli dyrt om man måste ta en tidigare färja. ”Bosatta på Gotland ska aldrig behöva boka annat än en vanlig biljett till lägsta pris och den ska naturligtvis kunna ändras”, skriver Frekvent resenär.

Det kan bli dyrt om man måste ta en tidigare färja. ”Bosatta på Gotland ska aldrig behöva boka annat än en vanlig biljett till lägsta pris och den ska naturligtvis kunna ändras”, skriver Frekvent resenär.

Foto: Eva Bofride

Insändare2025-06-27 13:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ledsen över att frekvensen på deras besök till ön har minskat kraftigt. Ja nästan upphört faktiskt. Besviken på biljettsystem som först tvingar oss att boka ”mini” för att spara hundralappar varje resa och sedan tvingas köpa ny biljett när något oförutsett inträffar. 
Ett exempel från min verklighet: Jag skulle resa till fastlandet en tisdag eftermiddag för att kunna närvara på barnbarnens skolavslutning dagen därpå. Biljetten var bokad sedan flera veckor. På kvällen före avresan får jag besked att min far insjuknat akut och jag måste resa till fastlandet omedelbart. För mig innebar det att ta båten på tisdag morgon.
Alltså, istället för att åka på tisdag eftermiddag som planerat behövde jag resa på tisdag morgon. Samma destination, samma båt. Men ny biljett.
Ja det gick ju inte att ändra min ”mini” biljett så den brann inne och en ny biljett måste inköpas.


Hur stelbent kan det ens få vara? Det var ingen avbokning. Bara livet som tog en snabb och ny vändning. Om vi som är bosatta på Gotland aldrig kan bemötas med någon som helst flexibilitet i vår vardag kommer missnöjet med er, vår väg till fastlandet, bara öka.
Bosatta på Gotland ska aldrig behöva boka annat än en vanlig biljett till lägsta pris och den ska naturligtvis kunna ändras. De flesta av våra resor gör vi för att träffa nära och kära. Vi behöver stötta gamla föräldrar, hjälpa våra barn i perioder av VAB och barnbarn behöver hämtas och lämnas.
Om ni behöver ha någon special-regel för ombokningar i juli så må det vara hänt men det är ett hån när man inte kan ändra en biljett på en resa där båten inte ens är bokad till hälften.
Jag hoppas att ni tar till er av kritiken. Det är ju enkelt att göra annorlunda.