Kalkpatroner passar pÄ dÀr lagen blundar

"Det första som slÄr en nÀr man granskar de tre stora bolagsgrupperna, i Ärsredovisningar och övriga dokument, Àr att alla Àr utlandsÀgda".

"Det första som slÄr en nÀr man granskar de tre stora bolagsgrupperna, i Ärsredovisningar och övriga dokument, Àr att alla Àr utlandsÀgda".

Foto: Malin Stenström/arkiv

InsÀndare2019-10-21 07:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

NĂ€r jag lĂ€ste om Cementas förhandlingar med mark- och miljödomstolen om utökade tĂ€kter för Cementa blev jag nyfiken pĂ„ hur branschen Ă€r organiserad pĂ„ Gotland och tog reda pĂ„ mer. 

Det första som slĂ„r en nĂ€r man granskar de tre stora bolagsgrupperna, i Ă„rsredovisningar och övriga dokument, Ă€r att alla Ă€r utlandsĂ€gda. 

Cementa ingĂ„r i Heidelbergcement Group (Tyskland och USA). Den som tittar nĂ€rmare pĂ„ de enorma vĂ€rden och vinster som deras systematiska vĂ„ldtĂ€kt (!) hĂ€r pĂ„ Gotland handlar om, kan inte lĂ„ta bli att förvĂ„nas. De Ă€r en av Sveriges i sĂ€rklass största naturförstörare, utan att betala för det. 

De andra tvĂ„ utlandsĂ€gda bolagen, SMA Mineral (Holland) och Nordkalk med KPAB och Lhoist (Finland och Belgien), bidrar inte heller, varken till Gotland eller Sverige. IstĂ€llet manipulerar de ocksĂ„ sina koncernredovisningar för att undvika att betala skatt hĂ€r. 

Men sjĂ€lva Ă€gandet Ă€r inte huvudproblemet. Snarare Ă€r det ekvationen av vad ”kalkpatronerna” ger och vad de tar. 

Varken medborgare eller natur pĂ„ Gotland vinner pĂ„ deras verksamhet hĂ€r. Det kan till stor del bero pĂ„ att Sveriges lagstiftning (miljöbalken) Ă€r sĂ„ efterbliven mot övriga vĂ€rlden, nĂ„got som gör det till en bokstavlig guldgruva för utlandsĂ€gda bolag att koncentrera sig pĂ„ att hugga loss och frakta bort sĂ„ mycket av Gotland sĂ„ fort som möjligt, utan att ersĂ€tta oss för det. 

Nu verkar de skynda pÄ innan Sverige inför avgifter och Àndrar villkor till vad som redan gÀller i övriga Europa.

TyvĂ€rr leder dessa brott Ă€ven till en intensiv trafik med extremt tunga grusbilar, vanligen ekipage pĂ„ över 24 meter och 60 ton som dundrar fram pĂ„ Gotlands smĂ„vĂ€gar. 

I övriga Europa Àr detta förbjudet sedan lÀnge. Varför Àr det tillÄtet enligt de lokala trafikföreskrifterna pÄ Gotland? Hur stÀmmer det med klimatmÄl, ekoturism, ridning och skolresor pÄ cykel? Gotland Àr en ö, helt omgiven av hav. Kalksten ska fraktas pÄ bÄt.