Kalkkross Àr en destruktiv halkbekÀmpning

Kalkkross blir ohÀlsosamt damm.

Kalkkross blir ohÀlsosamt damm.

Foto: Henrik Radhe

InsÀndare2020-11-02 22:17
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Att anvĂ€nda kalkkross mot halka pĂ„ vĂ€garna har flera nackdelar. Jag ska nĂ€mna tvĂ„. Som klinikchef vid DistriktsveterinĂ€rerna i Roma hade jag mĂ„nga duster med vĂ„r arbetsgivare Jordbruksverket om att fĂ„ stĂ„lfĂ€lgarna pĂ„ leasingbilar ersatta med lĂ€ttmetallsfĂ€lgar med maximalt fem ekrar. Det berodde pĂ„ att stĂ„lfĂ€lgar Ă€r nĂ€st intill tĂ€ta frĂ„n utsidan och vĂ€lvda pĂ„ insidan dĂ€r söndermalda kalkkrossen, typ murbruk C, ansamlas. Den gĂ„r inte att tvĂ€tta bort utan hjulet mĂ„ste demonteras vid tvĂ€tt. Troligen Ă€r problemet detsamma med lĂ€ttmetallsfĂ€lg som inte har fĂ„ ekrar. VĂ„r arbetsgivare nonchalerade detta. Bromsskivorna alstar vĂ€rme och nĂ€r bilen sen parkeras i garage över natten kan ett stor del av kalksmörjan lossa och man fĂ„r extrem obalans som följd. Vid ett tillfĂ€lle kunde jag bara köra max 45 km/tim, annars hade bilen studsat av vĂ€gen.

Jag tog dÄ av hjulen pÄ min leeasingbil, skrapade och tvÀttade ren fÀlgarna, monterade hjulen igen och körde sen fyra veckor i vintervÀglag, mestadels plusgrader. Demonterade hjulen, skrapade loss "kalkbruken" Och vÀgde allt per hjul. Bakhjulen hade 2,3 respektive 2,4 kg "kalkbruk" pÄ den vÀlvda fÀlgen och framhjulen 0,8 kg var. Sammanlagt vÀgde vad som samlats under fyra veckor 6,3 kg. Lossnar ett halvkilo frÄn övre delen av fÀlgen under natten kan jag lova att det blir livsfarligt att köra pÄ vÀgen och bÄde lantbrukare och djur fÄr vÀnta.

Nu till problem tvÄ. Vid tvÀtt krÀvs avancerat avskiljesystem sÄ att inte avlopp och drÀneringssystem muras igen. Det rÀcker med en smörja som lossnar frÄn bilarna och som försvinner ner i dagvattensystemet vid regn.

Till slut kÀmpade vi oss till lÀttmetallfÀlger med fÄ ekrar, men dÄ var vi inte lika goda vÀnner med vÄr arbetsgivare lÀngre.