Min pappa, som snart Àr 97 Är, bor pÄ TingsbrogÄrden och har ett stort hjÀlpbehov. Han behöver hjÀlp med allt.
Matningen tar lÄng tid eftersom han har vissa svÀljsvÄrigheter. 30-45 minuter. Det har personalen inte tid med eftersom andra boende ocksÄ behöver hjÀlp. Alltid för lite personal som jobbar. Ofta ovana vikarier som inte kan rutinerna och som gör de boende oroliga.
Pappa behöver hjÀlp med förflyttningar och personalen anvÀnder lift, men ofta förflyttar personalen pappa ensamma och dÄ Àr olycksrisken stor. Han sitter vÀldigt illa i rullstolen pÄ grund av detta och personalen fÄr inte heller lyfta eller korrigera honom i rullstolen.
Han sitter hopsjunken vid mÄltiden. Pappa kan inte tala för sig och ofta fÄr han inte kaffe pÄ grund av tidsbrist. Pratstunder eller social samvaro hinns inte med. Jag besöker pappa flera gÄnger i veckan sÄ jag ser verkligheten!
Vem kontrollerar att socialtjÀnstlagen följs?
Följer regionen socialtjÀnstlagen sÄ att de boende verkligen fÄr den vÄrd och omsorg som stÄr i lagen?
I samhÀllet i övrigt Àr det hÄrda kontroller och lagar som skall följas. Gör du inte det fÄr du böter eller fÀngelse.
Förr gjordes vÄrdtyngdsmÀtningar som följdes upp och personalstyrkan justerades efter behovet. Varför behandlar regionen gamla och sjuka, som betalar hela sin pension och mer dÀrtill, pÄ det hÀr viset?
Regionen tycker att personalen pĂ„ TingsbrogĂ„rden kan âslitaâ och bryr sig inte det minsta om deras hĂ€lsa och arbetsmiljö. TjĂ€nster som fattas tillsĂ€tts inte och pĂ„ helgerna skall det vara en fast personal pĂ„ varje avdelning och en personal skall gĂ„ mellan tvĂ„ avdelningar. En sĂ„ kallad âstorlöpareâ skall sedan gĂ„ mellan fyra avdelningar. PĂ„ vardagar kommer bemanningen att minska frĂ„n tre personal till tvĂ„. Det finns ett fĂ„tal vikarier att ringa till vid behov.
Vad gör regionen för att rekrytera personal inom Àldreomsorgen?
Vi som Àr anhöriga vill att vÄra nÀrstÄende fÄr sÄ bra och god vÄrd och omvÄrdnad som de har rÀtt till!