Infrastruktur gÄr före skattesÀnkningar

Det behövs mer infrastruktur – inte mindre – och det i hela landet.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

InsÀndare2021-02-25 19:43
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I hela landet finns önskemÄl om investeringar i mer jÀrnvÀg, nya vÀgar eller andra angelÀgna infrastruktursatsningar. Kommunala företrÀdare, företagare eller samhÀllsengagerade medborgare vittnar alla om hur viktig infrastrukturen Àr för kommunen och regionen, för jobben och inte minst för klimatomstÀllningen. Till infrastruktursatsningen knyts drömmar om ett starkare samhÀlle, om nybyggda bostÀder, förbÀttrade pendlingsmöjligheter och klimatsmarta transportlösningar. Idag trÀffar jag företrÀdare pÄ Gotland för att lyssna in hur Gotlands behov ser ut och vad Gotland behöver för att utvecklas.

Regeringen prioriterar infrastruktursatsningar i hela Sverige. TillgÄng till vÀl fungerande kommunikationer ska vara god oavsett var du bor och trafiken till och frÄn Gotland ska vara bra, tillgÀnglig och klimatsmart. Det Àr viktigt för Gotland och det Àr viktigt för Sverige. Regeringen har dÀrför gett Trafikverket i uppdrag att analysera olika modeller för hur fÀrjetrafiken till ön kan se ut framöver. Jag ser fram emot att ta del av analysen och Àven genomlysningen av en modell dÀr staten driver trafiken i egen regi.

Infrastrukturinvesteringar skapar jobb, förstorar arbetsmarknadsregionerna och Ă€r dessutom oftast nyckeln till att klara klimatomstĂ€llningen. PĂ„ samma sĂ€tt som det Ă€r angelĂ€get med stambanor i hela landet för att möta bristen pĂ„ kapacitet i jĂ€rnvĂ€gssystemet, Ă€r det ocksĂ„ viktigt att utveckla goda möjligheter för förbindelser med fastlandet frĂ„n Gotland eller elektrifiering av transporter, inte minst med Smartroad Gotland. Det blir extra tydligt nĂ€r vi nu ska nĂ„ mĂ„let att minska de fossila utslĂ€ppen frĂ„n transportsektorn med 70 procent till 2030 och bli helt fossilfria 2045. Det Ă€r enbart med modiga investeringar som vi har möjlighet att klara klimatomstĂ€llningen – i nya stambanor för att möta bristen pĂ„ kapacitet i jĂ€rnvĂ€gssystemet, i elvĂ€gar och laddinfrastruktur för att sĂ€kra elektrifiering av fordonsflottan och bana vĂ€gen för eldrift, vĂ€tgas och andra hĂ„llbara drivmedel Ă€ven till sjöfarten och flyget.

En viktig aspekt Àr vad frÄnvaron av investeringar skulle innebÀra för Sverige. Vad blir prislappen för tappad konkurrenskraft, försenad klimatomstÀllning och ökade regionala klyftor? Ytterligare jobbskatteavdrag kommer inte skapa vare sig nya jobb, klara klimatomstÀllningen eller för den delen hÄlla ihop Sverige. För det krÀvs investeringar. Med en alltmer konservativ höger, vars klimatengagemang blir allt svagare blir den politiska konflikten framöver allt tydligare i Sverige.