Kartellbildning i livsmedelsbranschen?

Insändare2024-08-17 09:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den svenska livsmedelsbranschen domineras av tre aktörer: Coop, Ica och Axfood. Ica är störst med över 50 procent av marknaden.
"Ica-gruppen redovisar ett rörelseresultat på 2,2 miljarder kronor för andra kvartalet, vilket kan jämföras med 2,0 miljarder samma period året före.Omsättningen låg på 39,8 miljarder kronor i kvartalet, upp från 37,8 för ett år sedan. Den positiva trenden som vi inledde året med håller i sig. Matprisinflationen har stabiliserats på en lägre nivå", säger Icas vd Nina Jönsson. (Hela Gotland den 15 augusti). 
Vi som är konsumenter har våra små undringar, till exempel: Varför hålla priserna nere och tjäna mindre? Ica har i det närmaste en monopolställning. Ica kan styra de två andra, Coop och Axfood, samt bilda en kartell med gemensam prissättning. Fördela extrapriserna för att hålla kartellmisstanken borta.

Livsmedelskedjorna är inget undantag att vilja tjäna pengar. Saknas konkurrens så är det lätt att prissättningen på varor till konsumenten blir högre. Det är ingen större skillnad på monopol och oligopol för att kringgå den fria konkurrensen. Utan konkurrens så blir varan dyrare än med konkurrens!
Hur ser prissättningen ut i övriga Nordens livsmedelsbutiker i jämförelse med Sveriges? Jo, en snabb prisjämförelse så ligger Sveriges livsmedelspriser klart högre. Misstanken på en kartellbildning i Sverige ligger nära till hands.