Hur kommer Destinationen att använda våra pengar?

Även företaget har ett ansvar för priserna.

Kunderna får ta smällen när kostnaderna stiger.

Kunderna får ta smällen när kostnaderna stiger.

Foto: Emil Lundberg

Insändare2023-01-03 11:10
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi är alla beroende av Destination Gotland. Det är inte konstigt att många av oss känner oss hjälplösa när priset på vår livlina till fastlandet chockhöjs med 30 procent. Å ena sidan står Destination Gotland, precis som vi andra, inför drastiskt höjda bränslepriser. Å andra sidan är Destination Gotland, till skillnad från de flesta av oss andra, en del av en företagsstruktur där aktieägare måste göra vinst och starkare bolag måste stödja svagare bolag.


Mycket av diskussionen kretsar kring vad staten kan göra för att hjälpa oss. Men varför tittar vi inte på själva företaget? Kommer våra höjda biljettpriser att gå till aktieägarnas utdelningar och att öka ledningens löner – enligt min mening är varje utdelning nästa år och varje löneökning för ledningen girighet på gotlänningarnas bekostnad. Kommer våra ökade biljettpriser att balansera upp svagare resultat från andra företag i gruppen, så att koncernen som helhet visar vinst?


Det är rimligt att ett företag inte går med förlust. Samtidigt måste ett privatägt företag med monopol på att tillhandahålla en statligt subventionerad kritisk infrastrukturtjänst acceptera att man vissa år måste leva med att gå med plus-minus-noll, både för de människor och företag som är beroende av tjänsten och för de svenska skattebetalarnas skull i allmänhet.