Många protesterar mot Destination Gotlands planer på ökade biljettpriser. Bakomliggande orsaker sägs vara ökade bränslekostnader. Men varför diskuteras inte samtidigt de ökade utsläppen också?
Nu är det inte längre försvarbart att välja färjan framför flyget. Färjan är en större miljöbov. Men utsläppen kan minskas – med lägre fart.
Väljer jag att resa med tåg eller båt, både inom Sverige och i de flesta andra länder, erbjuds oftast differentierade biljettpriser som utgår från hur snabb turen är. Det finns allt från expressfart till mjölkturer och biljettpriset sätts därefter. Något sådant alternativ finns inte med Destination Gotland, trots att vi är många som skulle föredra att betala mindre, komma fram 20-30 minuter senare och dessutom minska utsläppen för sin resa väsentligt.
Vi vill att Destination Gotland redovisar förhållandet fart-tid-bränsleåtgång-kostnad-utsläpp. Då kan vi resenärer också ta ställning – är det alltid viktigast att komma fram snabbare? Eller vill vi värna miljön och klimatet och samtidigt få en billigare biljett på köpet?
Halvera bränsleåtgång, utsläpp och biljettpris!
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.