Gör Gotland till en attraktiv plats att leva på – året runt

Hotet om nedläggning av Polhemsskolan i Visby på grund av ekonomiska underskott är en tydlig signal om att vi måste tänka större och mer långsiktigt.

Nedläggningshotade Polhemskolan och utbildningsdirektör Torsten Flemming.

Nedläggningshotade Polhemskolan och utbildningsdirektör Torsten Flemming.

Foto: Henrik Radhe

Insändare2024-08-16 14:24
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Istället för att enbart fokusera på kortsiktiga besparingar, bör vi fråga oss: Hur kan vi göra Gotland till en plats där fler vill bo och leva – året om?

Gotland har en av Sveriges äldsta befolkningar, vilket innebär att de arbetsföra måste försörja en växande andel äldre. Om vi inte lyckas attrahera fler familjer att flytta hit och stanna, riskerar vi ännu större utmaningar i framtiden. Färre invånare innebär mindre skatteintäkter och svårigheter att finansiera vård och omsorg för en åldrande befolkning. Att avveckla istället för att utveckla är extremt kortsiktigt! Vi behöver lösningar som håller för framtiden.

Vi kan lära oss mycket av Island, som genom målmedveten platsutveckling har lyckats bygga ett starkt varumärke. De har inte bara marknadsfört sig som en turistdestination, utan också skapat förutsättningar för människor att bo och arbeta på ön året runt. Gotland borde inspireras av Islands framgång och fokusera på att utveckla en stark och positiv berättelse om vår ö som en plats för livskvalitet, innovation och gemenskap.

Framgångsrikt varumärkesbyggande handlar om att balansera kortsiktiga insatser med långsiktig utveckling. Snabba kampanjer ger sällan varaktiga resultat. Istället måste vi investera i att skapa ett varumärke för Gotland som inte bara lockar tillfälliga besökare, utan också attraherar nya invånare och företag. Exempel från städer som Malmö och Stockholm visar att investeringar i infrastruktur och hållbar stadsutveckling leder till ökad attraktivitet och ekonomisk tillväxt. För Gotland kan detta innebära en mer innovativ och modern plats med klätterhallar, simhallar och bostadsområden som erbjuder invånarna en hög livskvalitet.

För att lyckas måste vi också minska byråkratin så att byggnadsprojekt kan bli av snabbare och företag kan etablera sig lättare. Genom att underlätta dessa processer skapar vi förutsättningar för en hållbar utveckling där både invånare och näringsliv blomstrar.

Gotland Gold Pass och tävlingar om Gotlands fulaste gräsmatta är trevliga inslag, men de bygger inte det Gotland vi behöver för framtiden – ett Gotland som är attraktivt att leva på, året om. Som får folk att välja att flytta hit och som gör att skolor får vara kvar och att vårt underskott minskar.

Istället för att avveckla, bör vi tänka större och satsa på att utveckla Gotland som en attraktiv plats att leva på – året om. Vi har alla verktyg vi behöver för att göra Gotland till ett samhälle som människor vill kalla sitt hem, men det kräver strategiska investeringar och mindre byråkrati.