I förhållande till sin storlek tar Gotlandsfärjorna väldigt lite passagerare. Färjorna i trafik på Åland och Finland tar 2200 till2800 passagerare – i hytter! Viking Lines VIKING CINDERELLA är i samma storlek som Gotlandsfärjorna, 191 m lång, men tar 2500 passagerare och 480 personbilar. Gotlandsfärjornas höga fart gör att man måste hålla ner bredd och vikt. Lite större bredd på CINDERELLA ger bättre stabilitet, vilket medger två däck (våningar) mer. Viking Lines minsta färja, ROSELLA, är 136 m lång men tar ändå 1500 passagerare och cirka 350 bilar.
Det öppna området akterut för farligt gods innebär ett stort slöseri med utrymme. På bildäcken kan passagerarna begrunda de enorma volymerna luft till ingen nytta. Man skulle kunna få in ett passagerardäck till. På Finlandsfärjorna används rörliga bildäck för personbilar. Är det många lastbilar hissas däcken upp för att ge plats under, är det många personbilar sänks de ner och man får in fler bilar. Mycket bättre utnyttjande av volymen.
Gotlandsfärjornas koncept med påtvingad vilstol till varje passagerare och steril inredning och dessutom obekväma vilstolar, gör resan otrivsam. På andra linjer kan man röra sig mellan flera olika salonger och restauranger med olika utbud. Mycket trivsammare. Är vilstolskonceptet till för att kunna ta ut högre avgifter?
Varför ska godstransporterna gå med snabbfärjor och sedan stå uppställda på kajen hela natten? Det vore mycket bättre med godstransporter på nattfärjor, som samtidigt kunde ta passagerare i bekväma hytter och erbjuda trivsamma restauranger. Med 6 – 7 timmars överfartstid skulle bränsleåtgång och utsläpp minska till 15 procent av dagens. Sedan kan man ha mindre 25 knops båtar för dagturer med runt 3 ½ timmes överfartstid. En ren lastfärja med plats för farligt gods skulle eliminera behovet av specialarrangemang på passagerarfärjorna.
Den nya linjen till Rostock sägs minska klimatpåverkan genom att 75 000 lastbilar flyttas från landsväg till sjötransport per år. Trots att man tydligen ska köra ekonomiskt med bara runt 20 knop, så blir det ingen miljövinst. En långtradare drar 3,5 liter/mil. SF1500 kan ta cirka 110 långtradare. Bränsleförbrukningen blir i bästa fall 2200 liter/timme eller 565 liter/landmil. Med 110 bilar ombord blir det drygt 5,1 l/bil och mil, 1,5 gånger vad lastbilen drar på väg. Lastkapaciteten är för liten för att få en miljövinst.