Det innebÀr att det fattas ett fartyg till tvÄ linjer för att fÄ hela ekvationen att gÄ runt. Som gotlÀnning och för lÄng och trogen tjÀnst sÄ trodde man att de skulle börja med ett fartyg pÄ Tysklandslinjen och fullfölja turlistan pÄ ön men de vÀljer antagligen att stÀnga ner kapacitet pÄ Gotland vilket Àr ganska magstarkt.
2020 skulle det varit cirka 25 000 resenÀrer pÄ VÀstervikslinjen varav cirka 10 000 valde Oskarshamn i stÀllet. StÀngningen innebar troligen ett tapp för DG:s fartyg och för Gotland med cirka 15 000 resenÀrer. Den totala ekvationen blev antagligen till ett plus för rederiet med cirka 30 miljoner nÀr man stÀllde ett helt fartyg en hel sÀsong. För gotlÀndska företagare dÀremot blev det ett omsÀttningstapp om cirka 200 miljoner som ingen opponerade sig om. (9,5 dygn x 15 000 pax x 1400 kr). TvÄ hundra miljoner Àr mer Àn Medeltidsveckan och Almedalsveckan drar in extra till Gotland varje Är.
NÀr man nu vÀljer att plocka bort ett 1500-fartyg sÄ blir det ett tapp för Gotland som helhet pÄ cirka 10,7 miljoner kronor per tur till Gotland. (1 500 pax x 64% belÀggning x 8 dygn i snitt x 1400 kr i dygnsomsÀttning). Snittiden som gÀsterna stannar skiljer sig markant mellan 2020 och 2021 och 1400 kr per dygn Àr en siffra som Mats Jansson, besöksnÀringsstrateg pÄ Region Gotland rÀknat fram.
Det Àr ganska enkelt att rÀkna ut vad Gotland förlorar pÄ beslut fattade över vÄra huvuden vilket Gotlands Förenade BesöksnÀring eller Region Gotland borde göra. Gotlandsbolagets styrelse vÀljer att göra detta trots att det bara Àr nÄgra mÄnader innan upphandlingen för 2027-2036 ska spikas Àr nÀstan nonchalant.
Om det funnits konkurrens sÄ skulle detta aldrig ha pÄverkat företagarna pÄ Gotland dÄ konkurrensen skulle gjort att beslutet hade blivit nÄgot annat i styrelserummet hos rederiet. Detta beteende visar vad som sker nÀr man har monopol och detta kommer ske igen om inte monopolet försvinner. StÀller man dessa 10,7 miljoner i tapp pÄ en enda tur mot vad kryssningstrafiken gav i extra omsÀttning för hela 2019 sÄ vad det ungefÀr samma summa.
Nu vet vi inte hur mÄnga turer som inte kommer gÄ. Blir det 10 turer sÄ Àr de cirka 107 miljoner.
Bastrafiken fÄr gÀrna skötas av ett rederi som prioriterar Tyskland före Gotland men dÄ mÄste man sköta bastrafiken till 100 procent. DÀremot mÄste det finnas konkurrens pÄ sommartrafiken dÀr staten Àger tonnaget sÄ att detta inte hÀnder igen och igen. Gotland har helt enkelt inte rÄd med ett enda rederi som inte jobbar för Gotlands bÀsta.