Gotland tappar nÀra 200 miljoner

Gotlandsbolagets styrelse valde att starta sin nya Tysklandslinje innan sÀsongen Àr slut pÄ Gotland.

M/S Drotten kommer till en början att trafikera den nya linjen till Tyskland. InsÀndarskribenten menar att trafiken till Tyskland sker pÄ bekostnad av gotlandstrafiken.

M/S Drotten kommer till en början att trafikera den nya linjen till Tyskland. InsÀndarskribenten menar att trafiken till Tyskland sker pÄ bekostnad av gotlandstrafiken.

Foto: Rederi AB Gotland

InsÀndare2021-08-13 06:12
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det innebÀr att det fattas ett fartyg till tvÄ linjer för att fÄ hela ekvationen att gÄ runt. Som gotlÀnning och för lÄng och trogen tjÀnst sÄ trodde man att de skulle börja med ett fartyg pÄ Tysklandslinjen och fullfölja turlistan pÄ ön men de vÀljer antagligen att stÀnga ner kapacitet pÄ Gotland vilket Àr ganska magstarkt.

2020 skulle det varit cirka 25 000 resenĂ€rer pĂ„ VĂ€stervikslinjen varav cirka 10 000 valde Oskarshamn i stĂ€llet. StĂ€ngningen innebar troligen ett tapp för DG:s fartyg och för Gotland med cirka 15 000 resenĂ€rer. Den totala ekvationen blev antagligen till ett plus för rederiet med cirka 30 miljoner nĂ€r man stĂ€llde ett helt fartyg en hel sĂ€song. För gotlĂ€ndska företagare dĂ€remot blev det ett omsĂ€ttningstapp om cirka 200 miljoner som ingen opponerade sig om. (9,5 dygn x 15 000 pax x 1400 kr). TvĂ„ hundra miljoner Ă€r mer Ă€n Medeltidsveckan och Almedalsveckan drar in extra till Gotland varje Ă„r. 

NĂ€r man nu vĂ€ljer att plocka bort ett 1500-fartyg sĂ„ blir det ett tapp för Gotland som helhet pĂ„ cirka 10,7 miljoner kronor per tur till Gotland. (1 500 pax x 64% belĂ€ggning x 8 dygn i snitt x 1400 kr i dygnsomsĂ€ttning). Snittiden som gĂ€sterna stannar skiljer sig markant mellan 2020 och 2021 och 1400 kr per dygn Ă€r en siffra som Mats Jansson, besöksnĂ€ringsstrateg pĂ„ Region Gotland rĂ€knat fram.

Det Ă€r ganska enkelt att rĂ€kna ut vad Gotland förlorar pĂ„ beslut fattade över vĂ„ra huvuden vilket Gotlands Förenade BesöksnĂ€ring eller Region Gotland borde göra. Gotlandsbolagets styrelse vĂ€ljer att göra detta trots att det bara Ă€r nĂ„gra mĂ„nader innan upphandlingen för 2027-2036 ska spikas Ă€r nĂ€stan nonchalant. 

Om det funnits konkurrens sĂ„ skulle detta aldrig ha pĂ„verkat företagarna pĂ„ Gotland dĂ„ konkurrensen skulle gjort att beslutet hade blivit nĂ„got annat i styrelserummet hos rederiet. Detta beteende visar vad som sker nĂ€r man har monopol och detta kommer ske igen om inte monopolet försvinner. StĂ€ller man dessa 10,7 miljoner i tapp pĂ„ en enda tur mot vad kryssningstrafiken gav i extra omsĂ€ttning för hela 2019 sĂ„ vad det ungefĂ€r samma summa. 
Nu vet vi inte hur mÄnga turer som inte kommer gÄ. Blir det 10 turer sÄ Àr de cirka 107 miljoner.

Bastrafiken fÄr gÀrna skötas av ett rederi som prioriterar Tyskland före Gotland men dÄ mÄste man sköta bastrafiken till 100 procent. DÀremot mÄste det finnas konkurrens pÄ sommartrafiken dÀr staten Àger tonnaget sÄ att detta inte hÀnder igen och igen. Gotland har helt enkelt inte rÄd med ett enda rederi som inte jobbar för Gotlands bÀsta.