Gotland kan nu lämna fossil-parentesen

Regeringen föreslår nu att sjöfarten till och från Gotland ska omfattas av EU:s klimatkrav och lämna den fossila parentesen bakom sig.

Destination Gotlands fartyg.
"Till en början ville regeringen utnyttja fossil-kryphålet för Gotlandstrafiken, men de har nu tagit sitt förnuft till fånga och slår fast att denna sjöfart ska omfattas av samma klimatkrav som all annan", skriver Mattias Goldmann, vd 2030-sekretariatet.

Destination Gotlands fartyg. "Till en början ville regeringen utnyttja fossil-kryphålet för Gotlandstrafiken, men de har nu tagit sitt förnuft till fånga och slår fast att denna sjöfart ska omfattas av samma klimatkrav som all annan", skriver Mattias Goldmann, vd 2030-sekretariatet.

Foto: Emil Lundberg

Insändare2024-11-23 10:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

EU:s sjöfartslagstiftning FuelEU Maritime har förhandlats fram med brett stöd av medlemsländer, EU-parlamentet och EU-kommissionen. Alla är överens om att sjöfarten ska bli miljövägen, med stegvist minskad klimatpåverkan, ökad elektrifiering och landström när fartyg ligger i hamn.

Till år 2030 kan medlemsstater begära undantag från reglerna för resor mellan två hamnar för resor till öar utan väg- eller järnvägsförbindelse till fastlandet och vars invånarantal understiger 200 000. Det kryphålet har redan införts för färjetrafiken till och från Åland, trots protester från regionen och framsynta, klimatsmarta rederier. Nu trafikeras Åland av färjor som bränner bunkerolja; uselt för klimatet, dåligt för den lokala luftkvaliteten och ytterligare en spik i kistan för vårt känsliga innanhav.

Till en början ville regeringen också utnyttja fossil-kryphålet för Gotlandstrafiken, men de har nu tagit sitt förnuft till fånga och slår fast att denna sjöfart ska omfattas av samma klimatkrav som all annan. Därmed kan Gotlands fortsätta på den inslagna vägen att vara en förebild i omställningen till förnybart och effektivt. 

”Att inte behöva utnyttja EU-förordningens möjligheter till regellättnader är en tydlig signal att färjetrafiken till och från Gotland redan i dagsläget är en god bit på väg i sitt teknikskifte”, anger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i samband med regeringens nya inriktning. 

Regeringen har rätt; Destination Gotlands skifte till gas och ambitioner att bli världsledande med vätgasfärjor är imponerande. Att Visby hamn redan har landström som EU-förordningen kräver för framtiden visar att man ligger långt framme. Gotlands biogasproduktion är både klimatsmart och utmärkt för att minska sårbarheten och öka självtilliten – liksom den mångåriga satsningen på en hög andel egen el från sol och vind. 

Gång på gång har riksdag och regering fått för sig att Sverige, dess näringsliv och vi som medborgare gagnas av sänkta skatter på fossila drivmedel, undantag från klimatkrav och av en politik som leder till att klimatmålen inte nås. Gång på gång visar sig motsatsen gälla – Sverige som land och Gotland som region tjänar på att vara ledande i omställningen och en förebild för andra.