De som har behov av fÀrdtjÀnst och sjukresor ska kÀnna sig trygga med att det fungerar. Dagens regler kan upplevas som krÄngliga och svÄra att förstÄ, bÄde vad som gÀller och hur man gör. Det vill vi Àndra pÄ.
Under ett möte nyligen, pÄ initiativ frÄn Funkisam (Funktionsnedsatta i samverkan) samt utförare och bestÀllare, diskuterades flera konkreta lösningar för att göra fÀrdtjÀnst och sjukresor bÄde effektivare och enklare för brukarna.
Det framkom bland annat förslag om en annan tidsplanering sÄ att fler bilar kan finns tillgÀngliga och att vÀntetiderna dÀrmed minskar. Detta krÀver dock Àndringar i nuvarande reglementet och tid för att genomföra dessa Àndringar. Ett annat förslag Àr att arbeta för en mer direkt hantering av de klagomÄl som inkommer sÄ att Äterkoppling kan göras snabbare. Med rakare kommunikationsvÀgar kan vi undvika bÄde missnöje och missförstÄnd.
Vi anser att information och kommunikation Ă€r tvĂ„ viktiga nycklar för förbĂ€ttringar. Den sĂ€rskilda kollektivtrafiken har fĂ„tt i uppdrag att göra en âlathundâ till dem som Ă€r beviljade fĂ€rdtjĂ€nst, för att lĂ€ttare ha tillgĂ„ng till bland annat telefonnummer för bokning och information om hur det fungerar att bestĂ€lla resor via mobilapp. DĂ€rtill ska Funkisam ta fram digitalt utbildningsmaterial för taxichaufförer och DRT ska undersöka om vĂ„rden kan fĂ„ möjlighet att boka patienternas resor direkt hem via en webbsida.
En förbÀttring som redan Àr gjord Àr införandet av ytterligare en betalmetod i form av reskassa, dÀr fÀrdtjÀnstkunder betalar in pengar via en digital tjÀnst i förskott och sedan kan betala snabbt och smidigt för resorna.
Sammantaget ser vi mycket positivt pÄ den vilja och det engagemang som finns för att göra det enklare och bÀttre för dem som behöver fÀrdtjÀnst och sjukresor pÄ Gotland.