Vad händer med elflyget på Gotland och hur satsar regionen?

Region Gotland blev först i Sverige att som region inleda ett samarbetsavtal med elflyg-utvecklaren Heart Aerospace. Nu undrar före detta flygtekniker hur mycket pengar regionen lägger, sedan samarbetsbolaget lämnat Sverige.

Region Gotland blev först i Sverige att som region inleda ett samarbetsavtal med elflyg-utvecklaren Heart Aerospace. Nu undrar före detta flygtekniker hur mycket pengar regionen lägger, sedan samarbetsbolaget lämnat Sverige.

Foto: Heart Aerospace

Insändare2025-06-30 20:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ser att under Almedalsveckan är det många seminarier som handlar om elflyg. Min undran är hur mycket pengar Region Gotland lägger ner på elflyget. 

Ser att man har en ”projektledare Elflyg Gotland”. Vet inte men min uppfattning är att elflyg möjligtvis blir verklighet men det är väldigt långt bort. 

Nu har ju även Heart Aerospace lämnat Sverige och ska enligt uppgift fortsätta i USA. Vore intressant att veta om de fortsättningsvis får pengar av regioner.

/Fd flygtekniker

 

SVAR DIREKT


Flyg- och färjetrafik är Gotlands vägar över havet och därmed grundläggande för möjligheten att bo, leva och verka på Gotland. Samtidigt pekas klimatförändringarna ut som den största utmaningen i vår tid, och givetvis behöver även vi aktörer på Gotland verka för att vår viktigaste transportinfrastruktur ska bli miljömässigt hållbar. För att upprätthålla eller förbättra tillgängligheten till och från Gotland, och samtidigt minska klimatpåverkan, behövs nya och hållbara sätt att resa med flyg. I dag sker teknisk utveckling inom bland annat hållbara bränslen, elektrifiering och vätgas för flyget. På grund av vårt geografiska läge är elflyg och hybridflyg särskilt intressant för Gotland och därför engagerar sig Region Gotland i frågan. 

Region Gotland har ingen anställd projektledare för elflyg, i enlighet med vad skribenten anger. Däremot bidrar Region Gotland med arbetstid i ett projekt som finansieras av Trafikverket och bedrivs på Science Park Gotland. Projektet syftar till att undersöka och utveckla olika affärsmodeller för elflyget i Sverige. Genom att utforska elflygets potentiella roll för regional utveckling kan projektet bidra till att forma framtidens hållbara transportsystem och stimulera regional tillväxt, tillgänglighet och hållbarhet. 

Elflyg till Gotland. ”På grund av vårt geografiska läge är elflyg och hybridflyg särskilt intressant för Gotland och därför engagerar sig Region Gotland i frågan”, svarar regionala utvecklingsdirektören Stefan Persson.
Elflyg till Gotland. ”På grund av vårt geografiska läge är elflyg och hybridflyg särskilt intressant för Gotland och därför engagerar sig Region Gotland i frågan”, svarar regionala utvecklingsdirektören Stefan Persson.

Region Gotland har som första region i världen tecknat avsiktsförklaringar med två elflygstillverkare, svenska Heart Aerospace och norska Elfly. Syftet med avsiktsförklaringarna är att visa på att vi gemensamt verkar för att det ska finnas elflyg på Gotland. Det handlar om ett fördjupat samarbete, men det sker helt utan ekonomiska transaktioner eller löften om ekonomiska transaktioner i framtiden.  

 Regionfullmäktige har beslutat om målet att minst en operatör flyger kommersiellt med elflyg till och från Gotland, 2022-06-20 (RF § 103). Inom ramen för vårt regionala utvecklingsansvar verkar vi för att få med fler aktörer på den resan.


/Stefan Persson, regional utvecklingsdirektör Region Gotland