Nu är det den där tiden på året igen. Tiden då ljuset kommer åter, backarna är fulla med blommor och fåglarna kvittrar. Tiden då vi blir fler som vill åka till och från Fårö. Tiden då det blir kö till fåröfärjan – fast det inte är under skolornas sommarlov.
Numera är ”långa köer till färjan” inte bara en sommarföreteelse. De börjar vid påsk och kan fortsätta in i september. Det är inte rimligt att fåröbor inte ska kunna planera sin tid utifrån att de faktiskt kommer med färjan.
Det är också tiden då vi behöver inse att färjans tidtabell behöver moderniseras. Det finns härvidlag flera problem som söker sin lösning och flera behov som inte täcks av nuvarande ordning. Jag tänker på främst på Fåröborna, men även på broförespråkarna. För problemen behöver lösas nu, det går inte att vänta på en bro. Lösningar krävs i dag.
På vardagarna är Fårö en bostadsort som för många innebär pendling över sundet. På helgerna är Fårö ett intressant besöksmål för folk som inte bor där. Nu under påskhelgen har färjorna gått dubblerade turer med effekten att tidtabellen inte kan hållas. Det kanske är dags att inse att trafiken ökat på andra tider på året än ”skolornas sommarlov” och att både boende och besökare skulle vinna på att färjetrafiken hade större kapacitet.
Vad sägs om dubbla färjor från och med påsk? I alla fall på helgerna och dubbla färjor maj och september, för det är mer folk på ön och fler har insett att den är lilla ön norr om Gotland faktiskt är oerhört charmig. När vi ändå är igång kanske det skulle vara möjligt att köra mötande turer från som avgår samtidigt från Broa och Fårösund – morgon, middag och kväll – för att göra pendlingen smidigare för fler.
För problem finns och behov som inte tillgodosetts. Ett första steg skulle vara en åtgärdsvalsstudie (ÅVS), genomförd av Trafikverket, för att inventera problem och se på behov hos olika trafikantgrupper.
Jag är övertygad om att en sådan skulle leda till förändring på både kort och lång sikt.