FÄr Trafikverket ha oskrivna regler?

InsÀndare2020-09-04 11:40
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Nu nĂ€r hösten nĂ€rmar sig blir ocksĂ„ fĂ€rjeturerna över FĂ„rösundet sĂ€mre, vilket det blir varje Ă„r. Förra hösten hade jag och nĂ„gra till en lĂ„ng konversation med Trafikverket vilket ledde till ingenting. 

Det började den 11 september nÀr jag frÄgade :

"1. Vad bestĂ€mmer om det gĂ„r en extratur nĂ€r inte alla bilar kommer med?  
2. Under början pĂ„ juni och slutet pĂ„ augusti gĂ„r man med en fĂ€rja, en besĂ€ttning och dĂ„ gĂ„r man varje halvtimme dagtid. Under september-maj har man uppehĂ„ll kl 9 och 12.30 för mĂ„ltidsuppehĂ„ll. Äter man inte under nĂ„gra veckor i juni och augusti eller vad beror det pĂ„ att man gör sĂ„?
Sedan mĂ„ste Trafikverket inse att mĂ€nniskor kommer redan i maj och stannar in i september. I maj var det under all kritik med timslĂ„nga köer och bara en fĂ€rja. Även nu Ă€r det ibland sĂ„ att man inte kommer med.


Dessutom Ă€r det sĂ„ uselt skyltat att varje dag stĂ€ller sig bilar i förturskön, Ă€ven om det bara stĂ„r enstaka bilar i den ordinarie. Ofta stĂ€ller man sig Ă€ven i körfilen ner till hamnen och blockerar trafiken. SĂ„ kan man inte ha det. SkĂ€rpning. 

Det skulle bli sÄ bra 1996 nÀr bron avskrevs för femtielfte gÄngen. Det skulle bli flerfiliga p-platser till fÀrjan pÄ bÄda sidorna, trafikljus med upplysning om förvÀntad vÀntetid och sÄ vidare. Det som kom upp var nÄgra neonskyltar dÀr avgÄngstiderna ses och som hÄller pÄ att falla sönder redan. Ordning och reda lovade ni. Men det Àr tvÀrtom, kaos vissa dagar".

Svaret dröjde och jag fick tjata innan de svarade pĂ„ mina frĂ„gor. NĂ€r det vĂ€l kom, undertecknat Emma Andersson, gav det fler frĂ„getecken Ă€n svar. De gömde sig bakom ”dom riktlinjer som finns i en rapport: Funktionella krav för allmĂ€nna fĂ€rjelinjer. Rapporten sĂ€ger att man inte ska utföra en dubbleringstur om antalet fordon som inte kommer med pĂ„ en fĂ€rjetur Ă€r X antal fordon. För FĂ„röleden sĂ„ Ă€r det 10 eller fler fordon som inte kom med.” 

PĂ„ frĂ„gan om mĂ„ltidsuppehĂ„ll kunde hon inte svara för ”det handlar om personalens integritet”.

 

Den tredje november fick jag kÀnnedom om att flera FÄröbor hade haft liknande funderingar som jag.

En boende ifrĂ„gasatte den 13 oktober varför fĂ€rjan inte gick extratur nĂ€r bilar inte kom med turen. Speciellt till de turer nĂ€r fĂ€rjan har mĂ„ltidsuppehĂ„ll blir det köer dĂ€r alla inte kommer med. 

FĂ„rö Utveckling AB (FUAB) fick detta pĂ„ sitt bord och föreslog att förturen för FĂ„röbor skulle gĂ€lla hela Ă„ret. Förturen gĂ€ller i dag 1 juni till 15 augusti, vilket alla FĂ„röbor inser Ă€r alldeles för kort tid. Dagens turistsĂ€song Ă€r i dag lĂ€ngre Ă€n för 20 Ă„r sedan vilket innebĂ€r att fĂ€rjeköerna ökar redan i mitten pĂ„ maj och varar till en bit in i september. 

Trafikverkets Magnus Pöldma svarade den 13 oktober sÄ hÀr pÄ frÄgan om extratur:

”Tidigare var det sĂ„ att vi oftast körde en dubbleringstur om nĂ„gon blev lĂ€mnad efter en full fĂ€rja. I vĂ„rt nya avtal med Trafikverket stĂ€lls i dag högre krav pĂ„ miljö och vi ska numera göra en samhĂ€llsekonomisk bedömning huruvida vi ska köra eller inte. I FĂ„rösundsfallet mĂ„ste det minst vara 5 kvarlĂ€mnade bilar eller 9 dito passagerare för att vi ska genomföra en dubblering. I berĂ€kningen tas hĂ€nsyn till en turs brĂ€nslekostnad och CO2-kostnad mot kostnaden för en persontimme (ASEK 6.0, Kap 13. VĂ€ntetiden i detta fall (5 bilar) Ă€r berĂ€knad pĂ„ en halvtimmes vĂ€ntetid.”

I ett kompletterande mejl skriver han 6 bilar och 10 passagerare. FUAB frÄgar den 30 oktober hur fÀrjepersonalen kan veta hur mÄnga personer som sitter i bilarna? Det kan ju vara 10 personer i 2 bilar.

DĂ„ jag fick reda pĂ„ detta skrev jag ett nytt mejl dĂ€r jag frĂ„gar varför vi har fĂ„tt olika svar nĂ€r det gĂ€ller antalet bilar som krĂ€vs för att en extratur ska gĂ„. 5, 6 eller 10 fordon. 

Jag ifrĂ„gasĂ€tter ocksĂ„ hur fĂ€rjepersonalen kan se hur mĂ„nga personer som sitter i bilarna frĂ„n fĂ€rjehytten. Med det menar jag att vi mĂ„ste ha förtur Ă„ret runt. Dessutom vill jag ha svar pĂ„ hur det kan komma sig att man mĂ„ste ha mĂ„ltidsuppehĂ„ll sĂ„ att vi inte fĂ„r en 9.30-tur och en 12.30-tur september-juni medan man klarar att köra de turerna under samma förutsĂ€ttningar under nĂ„gra veckor i juni och augusti nĂ€r det bara gĂ„r en fĂ€rja med en besĂ€ttning. 

Vidare undrar jag över att om det nu Àr miljöskÀl som gör att man drar ner pÄ turerna sÄ borde i rimlighetens namn de flesta turerna vara just bestÀllningsturer och att man kan gÄ med tre fÀrjor nonstop under nÄgra veckor pÄ sommaren. Detta snÄlande gör en bro alltmer aktuell.

I november svarade Àntligen Trafikverket pÄ mitt mejl. Svaret pÄ turerna 9.00 och 12.30 handlade inte lÀngre om miljö eller mÄltid utan nu var det rent ekonomiskt att Trafikverket inte ville ge fÀrjerederiet mer pengar. Nu hade man alltsÄ Àndrat sig dÀr. Men de hade fÄtt pengar för tre fÀrjor pÄ sommaren. Men man kunde tÀnka sig att ta bort andra turer för att istÀllet lÀgga in en tur 9.00, hur det nu skulle göra det bÀttre? Om vi vill ha förtur Äret runt sÄ Àr det Transportstyrelsen som man ska be om det, var svaret.

Eftersom svaren nu var delegerat frĂ„n Transportstyrelsen till FĂ€rjerederiet sĂ„ kunde inte FĂ€rjerederiet göra nĂ„got Ă„t frĂ„gan om bro eller inte för det var Trafikverket som ansvarade för det. Smart gjort av Trafikverket att knuffa ut sina egna frĂ„gor pĂ„ underchefer som inte har bestĂ€mmanderĂ€tt. 

PÄ min frÄga varför man snÄlar med vinterturlistan stÀllde sig besvararen frÄgande dÄ de inte minskat ner pÄ den. Men det var inte det som var frÄgan utan varför det var och har varit sÄ snÄlt med turlistan vintertid.

21 november mejlar jag igen om varför jag inte har fÄtt nÄgot svar pÄ hur mÄnga fordon som krÀvs för att de ska gÄ extratur. Stefan Wallgren svarar redan den 25 att det Àr 6 bilar och 10 fotgÀngare som gÀller. Observera fotgÀngare och inte passagerare som man sagt förut.

DÄ jag vill se beslutet och fÄ det hemskickat till mig mejlar jag igen. 28 november mejlar platschefen vid fÀrjan att jag Àr vÀlkommen in för ett samtal. Men jag vet av erfarenhet att om man inte fÄr allt pÄ papper sÄ Àr det lÀtt att neka till att man sagt sÄ och sÄ.

Den 1 december fick jag Àntligen svar pÄ antalet bilar och fick se 60 sidors kompendiet med riktlinjer. Det finns inget antal bilar angivet utan det ska tas beslut pÄ varje fÀrjelinje för sig!

Men det finns inte pĂ„ papper? Hur kan en statlig myndighet fĂ„ göra sĂ„? Och ska det behöva ta tre mĂ„nader för en myndighet att ge mig svar? Men jag förstĂ„r dem, har man tagit beslut pĂ„ en höft utan att ha skrivit ner dem i dokument förstĂ„r jag att de inte ens sjĂ€lva visste vad som gĂ€llde. Å andra sidan gĂ€ller inte sexbilarargumentet juridiskt sĂ„ lĂ€nge det inte Ă€r beslutat i pappersform sĂ„ frĂ„gan Ă€r om det gĂ„r att anmĂ€la?

PS: i dagarna fick jag veta att FÄrö Framtid fÄtt svar att det Àr 8 bilar som gÀller. Undrar hur mÄnga det Àr nÀsta mÄnad? DS