Nu nÀr hösten nÀrmar sig blir ocksÄ fÀrjeturerna över FÄrösundet sÀmre, vilket det blir varje Är. Förra hösten hade jag och nÄgra till en lÄng konversation med Trafikverket vilket ledde till ingenting.
Det började den 11 september nÀr jag frÄgade :
"1. Vad bestÀmmer om det gÄr en extratur nÀr inte alla bilar kommer med?
2. Under början pĂ„ juni och slutet pĂ„ augusti gĂ„r man med en fĂ€rja, en besĂ€ttning och dĂ„ gĂ„r man varje halvtimme dagtid. Under september-maj har man uppehĂ„ll kl 9 och 12.30 för mĂ„ltidsuppehĂ„ll. Ăter man inte under nĂ„gra veckor i juni och augusti eller vad beror det pĂ„ att man gör sĂ„?
Sedan mĂ„ste Trafikverket inse att mĂ€nniskor kommer redan i maj och stannar in i september. I maj var det under all kritik med timslĂ„nga köer och bara en fĂ€rja. Ăven nu Ă€r det ibland sĂ„ att man inte kommer med.
Dessutom Àr det sÄ uselt skyltat att varje dag stÀller sig bilar i förturskön, Àven om det bara stÄr enstaka bilar i den ordinarie. Ofta stÀller man sig Àven i körfilen ner till hamnen och blockerar trafiken. SÄ kan man inte ha det. SkÀrpning.
Det skulle bli sÄ bra 1996 nÀr bron avskrevs för femtielfte gÄngen. Det skulle bli flerfiliga p-platser till fÀrjan pÄ bÄda sidorna, trafikljus med upplysning om förvÀntad vÀntetid och sÄ vidare. Det som kom upp var nÄgra neonskyltar dÀr avgÄngstiderna ses och som hÄller pÄ att falla sönder redan. Ordning och reda lovade ni. Men det Àr tvÀrtom, kaos vissa dagar".
Svaret dröjde och jag fick tjata innan de svarade pĂ„ mina frĂ„gor. NĂ€r det vĂ€l kom, undertecknat Emma Andersson, gav det fler frĂ„getecken Ă€n svar. De gömde sig bakom âdom riktlinjer som finns i en rapport: Funktionella krav för allmĂ€nna fĂ€rjelinjer. Rapporten sĂ€ger att man inte ska utföra en dubbleringstur om antalet fordon som inte kommer med pĂ„ en fĂ€rjetur Ă€r X antal fordon. För FĂ„röleden sĂ„ Ă€r det 10 eller fler fordon som inte kom med.â
PĂ„ frĂ„gan om mĂ„ltidsuppehĂ„ll kunde hon inte svara för âdet handlar om personalens integritetâ.
Den tredje november fick jag kÀnnedom om att flera FÄröbor hade haft liknande funderingar som jag.
En boende ifrÄgasatte den 13 oktober varför fÀrjan inte gick extratur nÀr bilar inte kom med turen. Speciellt till de turer nÀr fÀrjan har mÄltidsuppehÄll blir det köer dÀr alla inte kommer med.
FÄrö Utveckling AB (FUAB) fick detta pÄ sitt bord och föreslog att förturen för FÄröbor skulle gÀlla hela Äret. Förturen gÀller i dag 1 juni till 15 augusti, vilket alla FÄröbor inser Àr alldeles för kort tid. Dagens turistsÀsong Àr i dag lÀngre Àn för 20 Är sedan vilket innebÀr att fÀrjeköerna ökar redan i mitten pÄ maj och varar till en bit in i september.
Trafikverkets Magnus Pöldma svarade den 13 oktober sÄ hÀr pÄ frÄgan om extratur:
âTidigare var det sĂ„ att vi oftast körde en dubbleringstur om nĂ„gon blev lĂ€mnad efter en full fĂ€rja. I vĂ„rt nya avtal med Trafikverket stĂ€lls i dag högre krav pĂ„ miljö och vi ska numera göra en samhĂ€llsekonomisk bedömning huruvida vi ska köra eller inte. I FĂ„rösundsfallet mĂ„ste det minst vara 5 kvarlĂ€mnade bilar eller 9 dito passagerare för att vi ska genomföra en dubblering. I berĂ€kningen tas hĂ€nsyn till en turs brĂ€nslekostnad och CO2-kostnad mot kostnaden för en persontimme (ASEK 6.0, Kap 13. VĂ€ntetiden i detta fall (5 bilar) Ă€r berĂ€knad pĂ„ en halvtimmes vĂ€ntetid.â
I ett kompletterande mejl skriver han 6 bilar och 10 passagerare. FUAB frÄgar den 30 oktober hur fÀrjepersonalen kan veta hur mÄnga personer som sitter i bilarna? Det kan ju vara 10 personer i 2 bilar.
DÄ jag fick reda pÄ detta skrev jag ett nytt mejl dÀr jag frÄgar varför vi har fÄtt olika svar nÀr det gÀller antalet bilar som krÀvs för att en extratur ska gÄ. 5, 6 eller 10 fordon.
Jag ifrÄgasÀtter ocksÄ hur fÀrjepersonalen kan se hur mÄnga personer som sitter i bilarna frÄn fÀrjehytten. Med det menar jag att vi mÄste ha förtur Äret runt. Dessutom vill jag ha svar pÄ hur det kan komma sig att man mÄste ha mÄltidsuppehÄll sÄ att vi inte fÄr en 9.30-tur och en 12.30-tur september-juni medan man klarar att köra de turerna under samma förutsÀttningar under nÄgra veckor i juni och augusti nÀr det bara gÄr en fÀrja med en besÀttning.
Vidare undrar jag över att om det nu Àr miljöskÀl som gör att man drar ner pÄ turerna sÄ borde i rimlighetens namn de flesta turerna vara just bestÀllningsturer och att man kan gÄ med tre fÀrjor nonstop under nÄgra veckor pÄ sommaren. Detta snÄlande gör en bro alltmer aktuell.
I november svarade Àntligen Trafikverket pÄ mitt mejl. Svaret pÄ turerna 9.00 och 12.30 handlade inte lÀngre om miljö eller mÄltid utan nu var det rent ekonomiskt att Trafikverket inte ville ge fÀrjerederiet mer pengar. Nu hade man alltsÄ Àndrat sig dÀr. Men de hade fÄtt pengar för tre fÀrjor pÄ sommaren. Men man kunde tÀnka sig att ta bort andra turer för att istÀllet lÀgga in en tur 9.00, hur det nu skulle göra det bÀttre? Om vi vill ha förtur Äret runt sÄ Àr det Transportstyrelsen som man ska be om det, var svaret.
Eftersom svaren nu var delegerat frÄn Transportstyrelsen till FÀrjerederiet sÄ kunde inte FÀrjerederiet göra nÄgot Ät frÄgan om bro eller inte för det var Trafikverket som ansvarade för det. Smart gjort av Trafikverket att knuffa ut sina egna frÄgor pÄ underchefer som inte har bestÀmmanderÀtt.
PÄ min frÄga varför man snÄlar med vinterturlistan stÀllde sig besvararen frÄgande dÄ de inte minskat ner pÄ den. Men det var inte det som var frÄgan utan varför det var och har varit sÄ snÄlt med turlistan vintertid.
21 november mejlar jag igen om varför jag inte har fÄtt nÄgot svar pÄ hur mÄnga fordon som krÀvs för att de ska gÄ extratur. Stefan Wallgren svarar redan den 25 att det Àr 6 bilar och 10 fotgÀngare som gÀller. Observera fotgÀngare och inte passagerare som man sagt förut.
DÄ jag vill se beslutet och fÄ det hemskickat till mig mejlar jag igen. 28 november mejlar platschefen vid fÀrjan att jag Àr vÀlkommen in för ett samtal. Men jag vet av erfarenhet att om man inte fÄr allt pÄ papper sÄ Àr det lÀtt att neka till att man sagt sÄ och sÄ.
Den 1 december fick jag Àntligen svar pÄ antalet bilar och fick se 60 sidors kompendiet med riktlinjer. Det finns inget antal bilar angivet utan det ska tas beslut pÄ varje fÀrjelinje för sig!
Men det finns inte pÄ papper? Hur kan en statlig myndighet fÄ göra sÄ? Och ska det behöva ta tre mÄnader för en myndighet att ge mig svar? Men jag förstÄr dem, har man tagit beslut pÄ en höft utan att ha skrivit ner dem i dokument förstÄr jag att de inte ens sjÀlva visste vad som gÀllde. à andra sidan gÀller inte sexbilarargumentet juridiskt sÄ lÀnge det inte Àr beslutat i pappersform sÄ frÄgan Àr om det gÄr att anmÀla?
PS: i dagarna fick jag veta att FÄrö Framtid fÄtt svar att det Àr 8 bilar som gÀller. Undrar hur mÄnga det Àr nÀsta mÄnad? DS