Efter P4 Gotlands intervju med Stefan Nypelius i torsdags upplevde jag en enorm besvikelse gentemot vÄra kommunala politiker inom de sex partier som nu vÀljer att inte stötta det förslag som förvaltningen lÀmnat i skolöversynen. Vilket förtroende har vÄra politiker för professionen samt för vetenskap och beprövad erfarenhet (vilket förslaget vilar pÄ)?
Vilket förtroende kan professionen inom gotlÀndsk skola ha för vÄra politiker, som nu gÄr helt emot det profession och beprövad erfarenhet sÀger?
Efter mer Àn 20 Är inom den gotlÀndska skolan har jag sett hur den utvecklat sig, med gradvis försÀmrad likvÀrdighet över ön och vÀldiga utmaningar gÀllande kompetensförsörjning och ekonomi. Med den negativa utveckling som varit sÄ var det vÀlkommet nÀr regionfullmÀktige gav i uppdrag att göra en översyn över skolorganisationen dÀr man sÀrskilt skulle belysa kompetensförsörjning, ekonomi och lokaler.
Ăntligen, tĂ€nkte nog mĂ„nga inom gotlĂ€ndsk skola. Det var ju en översyn senast för nio Ă„r sedan dĂ„ vi inte hade politiker med tillrĂ€ckligt mod att skapa en hĂ„llbar skolorganisation pĂ„ ön. Förhoppningen om att dagens politiker skulle besitta större mod och större kunskap om skolan vĂ€cktes. Men ack!
NÀr förvaltningen gjort denna översyn, dÀr bÄde personal och befolkning varit delaktiga, och kom med förslag pÄ lösningar, kom den tydligen som en överraskning för barn- och utbildningsnÀmnden. Jag tror att vem som kunde rÀkna ut att förslaget sÄ klart skulle bli att lÀgga ner ett antal skolor, för hur ska vi annars kunna kompetensförsörja alla dessa enheter med de utmaningar vi har.
I inslaget frĂ„n P4 Gotland kunde vi lyssna till en intervju med Stefan Nypelius dĂ€r han förklarar varför man valt att gĂ„ emot utredningens förslag och uttrycker bland annat följande: âJag har sagt hela tiden, frĂ„n början, att mitt mĂ„l Ă€r att vi mĂ„ste ha ett förslag som hĂ„ller över fler olika politiska konstellationer efter valet ocksĂ„, sĂ„ att det har varit mĂ„let och vi har sett att det var det som var framkomligt som vi kunde sĂ€tta in riktningen framĂ„t för skolorganisationen.â
Vilken framtid ger du gotlÀndsk skola i att stÄ kvar vid de utmaningar vi har i dag och som bara blir större? Vilka förutsÀttningar ger du för pedagoger och skolledare att bedriva en kvalitativ och likvÀrdig utbildning? Hur tÀnker du att detta ska hÄlla lÄngsiktigt? Ska vi gÄ in i en ny skolöversyn igen om nÄgra Är, enkom för att dagens politiker inte vÄgar fatta obekvÀma med nödvÀndiga beslut?