Dagens skola skapar så stora svårigheter för elever med NPF att allt fler inte orkar vara där. De tvingas lämna grundskolan med stora kunskapsluckor, dålig självkänsla och mycket begränsade möjligheter för framtiden. Det visar en ny undersökning från Riksförbundet Attention.
Attentions nya enkät visar att barn med NPF inte får det stöd de behöver. Dessutom har fyra av tio barn behövt vänta i över ett år för att få stöd eller anpassningar.
Bristerna i anpassningar och stöd ökar skolfrånvaro. Nästan åtta av tio har frånvaro kopplad till sin funktionsnedsättning och många har en hög frånvaro vilket bland annat leder till kunskapsluckor och svårigheter att nå skolans mål. Över hälften av niondeklassarna i undersökningen riskerade att inte nå gymnasiebehörighet. Lika stor andel av eleverna i sista året på gymnasiet riskerade att lämna gymnasiet utan examen.
För att bryta den här situationen krävs det att ni kommunpolitiker vågar satsa på en framtid för alla barn. Satsningar i skolan leder till att färre unga riskerar arbetslöshet och ohälsa. Vi vet att det som kostar i dag i form av ökade satsningar på skolan kommer att löna sig imorgon i form av fler unga på arbetsmarknaden eller i fortsatta studier.
Elever med NPF slås ut i skolan
Sju till nio procent av eleverna i svenska skolan har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF), som till exempel autism eller adhd.
Jenny Ström, ordförande Attention Gotland .
Foto: Jenny Ström
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.