Destination Gotland går inte i konkurs av de här förändringarna

Destination Gotland förlig salong. ”Sätt samma pris som nuvarande aktersalong på samtliga platser, utom i barn- och mittsalong som bör ha de lägsta priserna på båten”, föreslår Gunilla Andersson som inte vill betala mer i fören för att de billigare platserna är slut.

Destination Gotland förlig salong. ”Sätt samma pris som nuvarande aktersalong på samtliga platser, utom i barn- och mittsalong som bör ha de lägsta priserna på båten”, föreslår Gunilla Andersson som inte vill betala mer i fören för att de billigare platserna är slut.

Foto: Privat

Insändare2025-05-23 10:56
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Som en gest för oss resenärer till och från Gotland skulle Destinationen åtminstone kunna genomföra följande förändringar utan att bolaget går i konkurs:

Som exempel kan jag ge: Ensamstående kvinna med tre barn 10-14 år betalade 4 250 kr för resa tur och retur med bil, mini,  i påskas. De tvingades ta förlig salong ena vägen, då andra alternativ var slutsålda.

1) Sätt samma pris som nuvarande aktersalong på samtliga platser, utom i barn- och mittsalong som bör ha de lägsta priserna på båten. Det finns idag betydligt fler platser i dyrare förlig salong än i aktersalong.  Man motiverar prisskillnaden med att man då kan se en film på överresan. Hur många är intresserade av det?  Dessutom, för att höra ljudet måste man ha äldre modell av hörlurar, som få har idag. Kan köpas i receptionen för 75 kronor. Vi resenärer väljer och önskar idag som regel det billigaste resealternativet, det vill säga ej förlig salong.

2) Ta bort flexbiljetterna. Detta är bara ett förtäckt prispåslag. Inför i stället en mindre avgift om man behöver omboka innan avresa. Man genomför som regel hela om- eller avbokningen själv numera via hemsidan. Vilken barnfamilj med resekostnad kring 5 000 kronor vågar boka minibiljett om man riskerar att inte kunna åka som planerat?