Det lilla barnet Àr för sin utveckling helt beroende av att bli sedd och bekrÀftad av sin förÀlder/vÄrdare. Det lilla barnet har behov av att knyta an till sin förÀlder/vÄrdare. Det har inte behov av mÄnga mÀnniskor. De yngsta har svÄrt att sortera bland mÄnga intryck.
Forskning visar att barn under 3 Är faktiskt har förmÄga att lÀra sig flera sprÄk men bara genom ömsesidig kommunikation och i samspel med nÀrvarande vuxna som talar det sprÄket. Kommunikation Àr ocksÄ mimik, kroppsprÄk och tonlÀge som de minsta barnen lÀser av och tolkar. De yngsta lÀr sig inte sprÄk genom TV eller Ipad.
Förutom att erövra ett sprÄk ska det lilla barnet lÀra sig Àta sjÀlv, vÀnja sig av med blöja och utveckla sin motoriska förmÄga. Det Àr spÀnnande med andra barn men man har inte lÀrt sig samleka Ànnu utan leker gÀrna bredvid varandra.
Av detta kan vi förstÄ att de yngsta barnen i förskolan Àr beroende av att vistas i en mindre grupper med trygga vuxna.
Skolverkets rekommendationer om barngruppers storlek i förskolan Àr 6-12 barn i Äldersgruppen 1-3 Är och 9 -15 barn i Äldersgruppen 4-5 Är.
För att strÀva mot mindre barngrupper har en kommun/region kunnat söka generösa statliga bidrag. Detta villkor för mindre barngrupper har nu tagits bort av regeringen.
Region Gotland bör ha som mÄl att strÀva mot mindre barngrupper enligt skolverkets riktlinjer.