Bokade färja och blev utskälld

När Fåröbon skulle boka Fåröfärjan möttes hen av en rejäl utskällning från personalen. Trafikverket har nu inlett en internutredning. "Absolut inte acceptabelt bemötande."

Fårö är ett hett resmål på sommaren och färjorna går i skytteltrafik.

Fårö är ett hett resmål på sommaren och färjorna går i skytteltrafik.

Foto: Tobias Wallström

Insändare2018-01-04 20:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under signaturen "Förbannad Fåröbo" kritiserar en person i en insändare bemötandet från Fåröfärjans personal.

"Har ni inget annat ni kan göra under den tid vi betalar er för, än att sova? Tips: ta en charmkurs online. Förlåt att jag störde den statligt betalade skönhetssömnen", skriver signaturen.

Det var en tidig morgon vid klockan 04.30 som Fåröbon skulle beställa Fåröfärjan till klockan 05.00. Väl nere vid färjeläget fanns dock ingen färja och Fåröbon ringde då återigen personalen.

”Vet du inte att vi sover? Du ska ringa tio minuter innan!”, hade Fåröbon då fått som svar, skriver hen i insändaren.

"Samtalet fortsätter i form av en utskällning och när jag ber om ursäkt slutar det inte. Så jag lägger på", skriver Fåröbon.

Erik Olsson, distriktschef på Trafikverkets färjerederi som driver Fårösundsleden, har tagit del av insändaren.

– Man ska boka färjan tidigast tio minuter före avgång. Men samtidigt ska man inte behöva få det svaret. Så jag får be om ursäkt för bemötandet, det är absolut inte acceptabelt bemötande och inte alls förenligt med vår verksamhet, säger han.

Han har nu inlett en intern utredning.

– Vi måste höra med vår besättning, hittills har bara en sida yttrat sig, säger Erik Olsson.

Oavsett vem som gjort rätt eller fel är det tio minuter innan som gäller när man ska beställa en kallelsetur, vilket framkommer i Fårösundsledens tidtabell.

– Det har hänt att folk bokat långt innan och sedan inte dykt upp. Om de ringer tio minuter innan vet vi att de är vakna och på gång, säger Erik Olsson.

Läs mer om