Blir det bättre med konkurrens på flygtrafiken?

genrebild Arlanda flygplats

genrebild Arlanda flygplats

Foto: Staffan Claesson

Insändare2025-03-18 12:13
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efter SAS "monopol" på flyget till Stockholm är det flera initiativ på gång på en ny flyglinje till Bromma, men tänker vi rätt? 
Med ett par flygningar från Trollhättan och Visby kommer passagerarantalet knappast räcka till för flygbussar, hyrbilar och övrig service att finnas kvar på Bromma. 
Vi kommer få flyga från en busskur i Stockholm. Men vad är då så hemskt med Arlanda?  Det tar tio minuter längre tid att åka med SL från Arlanda till Sthlm C jämfört med Bromma. Det är troligen det jämförbara alternativet då flygbussarna tveksamt finns kvar. Man får gå en kvart i värsta fall på Arlanda och det är ca 10-20 minuter längre flygtid beroende på var man landar på Arlanda. 

Om det blir en konkurrerande verksamhet till busskuren på Bromma kommer det troligen leda till sämre tillgänglighet till Arlanda. Tillgänglighet till Arlanda är mycket viktigare för Gotland än tillgänglighet till Bromma. Tillgänglighet till båda med full service är fantastiskt men knappast troligt.

Innan pandemin fanns marknad för båda men resandet har förändrats drastiskt. Vad är bäst för Gotland? Svårt att svara på men en okej tillgänglighet till Arlanda med den lite längre restiden till Stockholm C borde gynna Gotland mer, med alla de andra möjligheter det ger än en halvdassig förbindelse till Bromma.