Läser i bladet att elbilsförsäljningen har gått om fossilbilarna här på Gotland. Det är ju bra. Förra årets såldes 324 rena elbilar (utan avgasrör) samt 264 el-och laddhybrider mot 287 bensin och 87 diesel.
Men endast 10 biogasbilar såldes, kanske som ett resultat av att den förra regeringen tog bort miljöbilspremien för biogasbilar. Huvudlöst om du frågar mig eftersom den energibärare som påverkar klimatet minst inte är el utan biogas. (Källa:studie från Linköpings universitet i mars 2021).
Om man tar hänsyn till hela livscykeln för drivmedel blir utsläppen mindre än noll. Både elbil och biogasbil släpper ut 50 g CO2/km utifrån ”Well-to Wheel-metoden” som även tar hänsyn till tillverkningen och inte bara utsläppen som sker vid avgasröret. Biogasbilen släpper 30 g/km vid tillverkning och 20 g/km vid körning. Elbilen 50 g/km vid tillverkning och 0 g/km vid körning.
Om man tar hänsyn till de utsläpp av läckt metan som skulle uppstå om råvaran inte användes för biogasproduktion blir utsläppen negativa, det vill säga än mer klimatvänliga. Metangasen är mer kraftfull som växthusgas än koldioxid vid läckande utsläpp. (Källa: Miljöfordon Sverige).
Det mesta av vår biogas rötas av rester och avfall, främst gödsel men även matavfall. I stort sett ingen biogas i Sverige tillverkas av skogsråvara. Biogasen är en viktig del i omställningen mot klimatsmarta bilar. Det är därför en gåta att exkludera biogasbilen ur miljöbilsdefinitionen. Ge den minst lika hög premie som elbilen och måtte bilindustrin skärpa till sig och göra en rejäl satsning för att marknadsföra biogasbilen som den mest klimatvänliga vi har.