En stark livsmedelskedja pÄ Gotland Àr viktig för alla

Vad lÀgger vi vÄra pengar pÄ? Debatten om matvarupriserna har Äterigen blossat upp, vilket Àr förstÄeligt med tanke pÄ prisutvecklingen den senaste tiden.

”I diskussionen om matvarupriserna nĂ€mns ofta att maten Ă€r dyr. Ett sundare angreppssĂ€tt vore att diskutera vad vi vĂ€ljer att lĂ€gga vĂ„r inkomst pĂ„â€, skriver Coop Gotlands vd Frida Ganshed efter nyhetsrapporteringen om rusande matpriser i Sverige.

”I diskussionen om matvarupriserna nĂ€mns ofta att maten Ă€r dyr. Ett sundare angreppssĂ€tt vore att diskutera vad vi vĂ€ljer att lĂ€gga vĂ„r inkomst pĂ„â€, skriver Coop Gotlands vd Frida Ganshed efter nyhetsrapporteringen om rusande matpriser i Sverige.

Foto: Edvin Högdal

InsÀndare2025-03-16 05:05
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Att man vĂ€nder sig emot oss inom dagligvaruhandeln Ă€r bekymmersamt. Även vĂ„ra inköpspriser har gĂ„tt upp och vi försöker sĂ„ gott vi kan att parera sĂ„ att inte hela kostnadsökningen hamnar hos kunden. SCB:s statistik talar ocksĂ„ sitt tydliga sprĂ„k, lönsamheten för dagligvaruhandeln har sjunkit de senaste Ă„ren. Den genomsnittliga rörelsemarginalen i nĂ€ringslivet Ă€r 5,1 % – inom livsmedelsbranschen Ă€r motsvarande siffra 2,2%.

Coop Gotland samarbetar med cirka 140 gotlĂ€ndska leverantörer. De flesta av dem har ocksĂ„ fĂ„tt ökade kostnader, och sjĂ€lvklart behöver de tĂ€ckning för dem nĂ€r de sĂ€ljer sina varor till oss. Vi Ă€r beroende av duktiga bönder, Ă„kare och grossister som tjĂ€nar pengar för att upprĂ€tthĂ„lla och utveckla sin verksamhet. Det Ă€r en förutsĂ€ttning för att vi ska fortsĂ€tta ha bra gotlĂ€ndska produkter i vĂ„ra hyllor. En stark livsmedelskedja pĂ„ Gotland Ă€r viktig för alla. 

I diskussionen om matvarupriserna nÀmns ofta att maten Àr dyr. Ett sundare angreppssÀtt vore att diskutera vad vi vÀljer att lÀgga vÄr inkomst pÄ. Jag har stor respekt för att mÄnga har svÄrt att fÄ pengarna att rÀcka till. Kostnadsökningarna slÄr hÄrt och allra hÄrdast mot dem som redan har det tufft.

Samtidigt minskar matens andel av vÄr inkomst varje Är. 2024 la genomsnittssvensken 13 % av sin inkomst pÄ mat. GÄr vi tillbaka 90-talet var siffran strax över 20 % och lÀngre tillbaka stod maten för den större delen av vÄra utgifter. I dag vÀljer vi istÀllet att lÀgga en större del av vÄra pengar pÄ nöjen och rekreation, dÀribland telefoni, resor och klÀder.

Bra mat mÄste fÄ kosta. GotlÀndsk mat Àr god och hÄllbar, och pengarna stannar pÄ Gotland. Coop Gotland kommer att fortsÀtta arbeta för ett livskraftigt livsmedelssystem pÄ Gotland.