Vi som är verksamhetschefer på Attendos fem boenden på Gotland anser självklart att våra verksamheter ska tåla att granskas – precis som annan omsorgsverksamhet i regionen ska granskas. Men vår egen bild av den omsorg vi ger är en helt annan än den som kommer fram i den ofta så svartvita mediebilden.
De senaste åren har varit en prövning för alla de som bor, har närstående eller arbetar på ett äldreboende. Pandemin drabbade äldreomsorgen extra hårt, och nu ser vi tyvärr hur smittspridningen ökar igen. På det har kommit en extra tuff sommar för våra medarbetare eftersom vi – precis som andra inom äldreomsorgen – har haft svårt att hitta sommarvikarier.
Personalbristen har framför allt drabbat Terra Nova i Visby. Men tack vara våra engagerade medarbetare som tagit extra pass och skjutit på semestern, så har vi klarat att ge en trygg omsorg även om det varit utmanande. Förra veckan fick vi nya medarbetare på Terra Nova från Attendo på fastlandet – och fler är på väg. Vi arbetar samtidigt för en mer långsiktig lösning på bemanningen – som är en utmaning för alla omsorgsverksamheter på Gotland, såväl som i övriga Sverige – framöver.
Attendo har funnits på Gotland i snart tjugo år. Gotlands kommun och senare regionen har gett oss ett stort förtroende att driva äldreomsorg. Och det har vi gjort med gott resultat. Vi har haft hög nöjdhet hos de boende och närstående, men vi har också drivit verksamheterna mer effektivt vilket gjort att regionen fått pengar över till annat.
Såväl Socialstyrelsens som våra egna mätningar där vi frågar boende och närstående visar att Attendos boenden generellt håller en hög nöjdhet. Attendo Regementsgatan, till exempel, är ett av Gotlands allra mest omtyckta boenden, liksom Attendo Sudergården i Burgsvik. Vår målsättning är så klart att alla våra boenden ska vara i topp.
En del av kritiken rör antalet rapporterade avvikelser på våra boenden. Vi har ett annat perspektiv på detta. Vi rapporter alla händelser eller observationer som avviker från det normala, för att bli ännu bättre. Avvikelser sker i alla verksamheter, just därför är det så viktigt att de dokumenteras.
Vi vet att det finns medarbetare som är missnöjda, och vi gör det vi kan för att lyssna och tillmötesgå deras önskemål. Kärnan i vår verksamhet är våra medarbetarares engagemang. Det finns också närstående och boende som blir oroliga över den bild som sprids. Vi för självklart regelbundna samtal med de boende, men också med närstående, och lyssnar på de önskemål som finns. Vi har en tydlig bild av vår verksamhet och hur den uppfattas.
Är vi nöjda? Nej, självklart inte. Men våra medarbetare gör ett fantastiskt arbete och vi är stolta över att vi får vara med och utveckla en trygg äldreomsorg med hög kvalitet på Gotland.