Attendo satsar på att stärka kvaliteten

Attendo har verkat på Gotland under snart tjugo år och vi har flera uppskattade äldreboenden.

"Vi beklagar att en del åtgärder har tagit för lång tid att hantera på Terra Nova. Samtidigt vill vi betona att det inte finns något som tyder på att avvikelserna har varit så allvarliga att det föranlett IVO-anmälan."

"Vi beklagar att en del åtgärder har tagit för lång tid att hantera på Terra Nova. Samtidigt vill vi betona att det inte finns något som tyder på att avvikelserna har varit så allvarliga att det föranlett IVO-anmälan."

Foto: Dennis Pettersson

Insändare2022-02-13 15:52
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den senaste tiden har Attendo fått kritik relaterat till verksamheten Terra Nova. Vi tar kritiken på största allvar och med ett kraftfullt åtgärdsprogram gör vi ytterligare satsningar för att se till att alla boenden håller en hög kvalitet.

Vi har gjort en ordentlig översyn på Terra Nova och genomför omfattande utbildningsinsatser och tagit fram en åtgärdsplan för att stärka verksamheten. Vi har en engagerad medarbetargrupp men vi behöver rekrytera fler skickliga medarbetare, vilket är en utmaning eftersom det är brist på utbildad omsorgspersonal.

Våra interna avvikelserapporter har fått stor uppmärksamhet. Vi beklagar den oro som det har orsakat närstående. För oss är avvikelserapporter en central del i arbetet för att förbättra kvaliteten. Attendo har en policy att allt som avviker från det normala – stort som smått – ska rapporteras för att vi snabbt ska kunna åtgärda eventuella brister eller möjliga risker. Så antalet rapporter i sig är inte problemet. Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO) har påtalat att avvikelserapportering generellt brister inom äldreomsorgen – vilket förhindrar att brister upptäcks och hanteras systematiskt.

Vi beklagar att en del åtgärder har tagit för lång tid att hantera på Terra Nova. Samtidigt vill vi betona att det inte finns något som tyder på att avvikelserna har varit så allvarliga att det föranlett IVO-anmälan. I en verksamhet där människor arbetar med människor kommer det tyvärr alltid uppstå incidenter. Det skulle vara mer oroande om avvikelser inte kom upp till ytan så att de kan hanteras. Vi är stolta över att vårt avvikelsesystem fungerar.

Vi har en tät dialog med medarbetare, närstående och vår uppdragsgivare, Region Gotland för att beskriva hur vi arbetar på Terra Nova och vad vi gör för att säkerställa lärande från tidigare avvikelser.

– Vi stärker medarbetargruppen med utbildningar inom kontaktmannaskap och värderingsarbete – Dialogen med närstående intensifieras genom introduceringen av vår app "Nära" där närstående kan följa sina nära och kära i vardagen på boendet med bilder, filmklipp och annan information. Möten och dialog med närstående stärks också på andra sätt exempelvis genom fysiska möten och via närståendebrev.

– Vi växlar upp arbetsmiljöarbetet genom tillsättandet av en särskild grupp som fokuserar på att systematisera arbetsmiljöarbetet – Attendos centrala kvalitetsavdelning stödjer Terra Nova och genomför tätare intern granskning – Vi har nyligen förstärkt verksamheten med en ny sjuksköterska.

Vi ger oss inte förrän alla våra boende och närstående är nöjda.