Regional cykelplan intressant artikel. SÀkrare för alla med bygdevÀg, framförallt för cyklister och gÄende mellan Sudersand och Ekeviken. Men, vi har hört det förr, verkstaden har alltid semesterstÀngt och beslutsÄngesten att göra nÄgot praktiskt Àr svÄr. Varför krÄngla till allting genom att begrava i nya utredningar? SÀtt igÄng och mÄla upp omgÄende nÀmnda strÀcka enligt principen bygdevÀg redan nu i Är. Kostar inte mÄnga kronor, erfarenheter nÄs, och en sommarstrÀcka dÀr man cyklar och gÄr utan att behöva vara rÀdd bli nerpejad i diket. Alla fÄr nÄt positivt att prata om, kommunal föregÄngare ger PR ocksÄ.
SĂ„ har vi dĂ„ â60-miljoners-satsningen" pĂ„ brĂ€dgĂ„rden för gĂ„ende mellan kryssningskaj och inre hamnen. Investering? Knappast, denna ger ingen avkastning enbart Ă„rliga underhĂ„llskostnader med rengöring, inoljning etcetera. Sedan Ă€r frĂ„gan om det Ă€r vett-och-sans i dessa tider dĂ„ regionen brottas med ekonomin. Och om alla mantalsskrivna medborgare pĂ„ Gotland tycker att tusen kronor per individ i bidrag till brĂ€dgĂ„rden Ă€r en ânyttig investeringâ för medborgarna?
Nej, âbrĂ€dgĂ„rden till papperskorgenâ och satsa pĂ„ flexibiliteten med mini-el-bussar, bra för miljön ocksĂ„, liksom bra reklam för Gotland som föredöme i Ă€mnet hĂ„llbar turism. TĂ€nk, och jobba, utanför boxen!