Ett tidigt besked var att Bromma flygplats ska finnas kvar och fortsÀtta bidra till vÄr tillgÀnglighet.
Uppdrag har ocksĂ„ getts till Svenska kraftnĂ€t att utöka elöverföringskapaciteten till ön, vilket nu leder till att de bygger tvĂ„ nya kablar till ön. Dessutom har ett ekonomiskt stöd införts för att sĂ€nka biljettpriserna i Gotlandstrafiken, som skjutit i höjden till följd av höga drivmedelspriser. Ăntligen har vi en regering som ser Gotlands behov och agerar.
Nyligen presenterade statsrĂ„det Andreas Carlson (KD) ocksĂ„ att regeringen kommer ta nĂ€sta steg för att skapa ny reservhamnskapacitet pĂ„ Gotland. Trafikverket fĂ„r i uppdrag att tillsammans med andra myndigheter inleda utredningar avseende Kappelshamn och vilka investeringar som krĂ€vs dĂ€r. Det Ă€r en fortsĂ€ttning pĂ„ det arbete som inleddes under 2023, och mĂ„let Ă€r att en reservhamn â som ska klara bĂ„tar av Gotlandstrafikens storlek â ska stĂ„ klar senast 2030.
Vi som bor hÀr, de företag som har verksamhet hÀr och de samhÀllsviktiga verksamheter vi förlitar oss pÄ Àr beroende av att det finns tillgÄng till en fungerande hamn. En reservhamn Àr av stor betydelse för totalförsvaret, eftersom den skapar en robusthet och redundans i lÀge av kris. Utan fungerande sjötransporter kan inte det gotlÀndska samhÀllet fungera pÄ ett bra sÀtt över tid.
De frivilliga försvarsorganisationerna, Moderaterna pÄ Gotland och LÀnsstyrelsen Gotland har alla drivit frÄgan om en gotlÀndsk reservhamn. Men nÀr lÀnsstyrelsen presenterade sin rapport om behovet av en ny reservhamn, i januari 2020, sÄ lades den tyvÀrr i byrÄlÄdan av den dÄvarande rödgröna regeringen. Att den nya regeringen prioriterar och agerar annorlunda Àr bra för Gotland.
Behovet av krisberedskap och civilt försvar förtjÀnar större uppmÀrksamhet, inte minst givet det försÀmrade lÀget i vÄrt nÀromrÄde. Med en gotlÀndsk reservhamn adresseras detta pÄ ett mycket tydligt och handfast sÀtt. SÄ tar regeringen ansvar för att bygga motstÄndskraft i den allvarstid vi nu befinner oss i.