Hur ska skolan styras och finansieras?

Livet Ă€r inte rĂ€ttvist – dĂ€rför mĂ„ste skolan vara det. I dagarna har runt 100 000 elever börjat i Ă„rskurs 1. 30/8 firas Skolans dag.

Rosita Sundh.

Rosita Sundh.

Foto: Malin Stenström/arkiv

InsÀndare2022-08-29 12:06
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Skolans dag Ă€r en dag instiftad för att sĂ€tta fokus pĂ„ skolan och uppmĂ€rksamma de insatser som görs dĂ€r varje dag. 

Det Àr insatser som Àr avgörande för mÄnga pÄ olika sÀtt och som ger mÄnga unga hopp om en bra framtid. En dag som borde vara en ljus dag rakt igenom!

Men det finns dessvÀrre en del mörka moln som oroar.

Den svenska skolan slĂ„r Ă„r efter Ă„r ut var tredje elev. Det Ă€r ett stort politiskt misslyckande och ett tydligt exempel pĂ„ att den svenska skolans kompensatoriska uppdrag inte fungerar. Landets skolor ger inte alla elever samma chans.  Det krĂ€vs starka grepp för att förbĂ€ttra skolans lik­vĂ€rdig­het. Det Ă€r dags att pĂ„ allvar ta i den heta potatisen om hur skolan i Sverige ska styras och finansieras. 

LĂ€rarbristen kvarstĂ„r och leder till att arbetsgivarna fortsĂ€tter att anstĂ€lla personer som saknar rĂ€tt utbildning, vilket inte stĂ€rker kvalitĂ©n i undervisningen. Ett annat hot mot lĂ€raryrket, bĂ„de vad gĂ€ller yrkets attraktivitet och lĂ€rarnas hĂ€lsa, Ă€r arbetsbelastningen. Det drabbar i förlĂ€ngningen eleverna, hela utbildningens kvalitet och i slutĂ€ndan hela samhĂ€llet. 

Gotland Àr inte förskonat. Flera tjÀnster tillsÀtts med obehörig personal. Arbetsbelastningen Àr fortsatt ett problem. LönelÀget Àr bland de lÀgre i riket.

Om vi inte satsar pÄ vÄra barn och unga, vÀrnar vi inte vÄra grundlÀggande demokratiska vÀrderingar. VÄra politiker bÀr ett stort ansvar för att bevara förutsÀttningarna för vÄrt samhÀllsskick framöver, samtidigt som de beslut som fattas pÄverkar individen hÀr och nu.

Vi tror pĂ„ en nĂ€ra dialog med beslutsfattare framöver för att tillsammans hitta de bĂ€sta lösningarna. VĂ„r erfarenhet och kunskap om skolan mĂ„ste ses som en viktig resurs pĂ„ alla nivĂ„er i det politiska systemet. 

LÀrarnas Riksförbund hoppas att vÄra lokala politiker inser att allt börjar med en bra skolgÄng för ALLA elever och att vi som arbetar i skolan ser det som det sjÀlvklara mÄlet för alla skolansvariga att strÀva mot!

För LÀrarnas Riksförbund (snart Sveriges lÀrare dÄ vi tillsammans med LÀrarförbundet blir ett nytt förbund och dÀrmed markerar att vi strÀvar mot samma mÄl).