Dragracingtävlingen Nitro Olympics, gick under helgen av stapeln på den anrika Hockenheimbanan i Tyskland. Gotlänningen Urban Johansson körde på 6.18 i de första kvalheaten och kunde därmed parkera sitt ekipage i semifinalen. Men väl där fick den gotländska kontingenten något sämre mark under däcken.
- Vi fick en lite sämre bana i semifinalåket, vi fick dåligt grepp i starten och det gör mycket i en sport med så små marginaler, berättar Urban Johansson efter den förlorade semifinalen.

Löjligt små marginaler
De små marginaler han talar om är nästan löjligt små, enligt Urban Johansson rör det sig om tusendelar av en sekund. Några tusendelar som han nästan hade på sin sida när han avklarade 402 meter på 6.10.
- Hade jag bara växlat 8 tusendelar snabbare hade jag varit snabbast någonsin på den här sträckan, säger Johansson efter Pro Mod historiens näst snabbaste tid.
Inför tävlingen i Hockenheim prövade Urban Johansson och hans team ett nytt koncept. Genom att byta kompressor och framförallt använda en annan koppling på ekipaget, ville de försöka vinna över de små marginalerna till sin sida.
- Det är nu som vi har provat det nya konceptet fullt ut, vi har ändrat lite i bilen tidigare men det tar tid att finna den rätta balansen. Men med den nya kopplingen kan vi nog tjäna mycket tid, berättar Urban Johansson.

England nästa
Nästa kamp på schemat för Johansson och hans team, är FIA European Finals i England som går andra helgen i september. Och enligt den fartfyllde gotlänningen ser det lovande ut.
- Nu när vi har kört ett par race med de nya grejerna har vi fått in mer data, och kan göra de justeringar som behövs för att köra fortare, säger han.
Men även banorna och det något blöta klimatet i England spelar det gotländska teamet i händerna.
- Banan och luften är mycket bättre i England, den fuktigare luften där gör att man får ut mer effekt ur maskinen, så nu laddar vi järnet, avslutar gotlands snabbaste man.