De flesta har sett dem. "Supparna", eller Stand up paddelsurfare, är folk som i kanaler, ute på havet, längs sjöstränder, eller på stillsamma floder, ses glida fram på vattenytan. Paddelsurfningen har spridit sig över hela världen och förenar träning med en unik naturupplevelse där man stående på en surfbräda glider fram över lugna vatten, surfar på vågor, tävlar i race eller tränar yoga. Axel Andersson är SUP- instruktör på Gotlands surfcenter i Tofta.

- SUP har funnits ett tag, men i Sverige står vi i startgroparna. Folk skriker efter träningspass, säger Axel och fortsätter:

- Vi fick många förfrågningar förra året, så det här är första året vi har SUP i Tofta.

Artikelbild

| Från Hawaii. Surfinstruktörerna på Waikiki beach startade trenden.

Surfinstruktörer
På 1950-talet blev Waikiki beach på Hawaii en klassisk plats för surfande turister eftersom vågorna där var lagom stora. När instruktörerna, The beach boys of Waikiki, var ute med sina elever tog de hjälp av långa paddlar istället för att ligga ner och paddla med armarna. Men det tog ända fram till år 2000 innan surfare tog upp det och paddelsurfningen fick ett namn, Stand up paddle surfing. I dag är SUP en av de snabbast växande vattensporterna i världen. Calle Ewald driver Gotlands surfcenter. Han säger att det faktiskt är så enkelt som det ser ut. Han menar att vem som helst kan paddelsurfa, bara det är lugnt vatten:

- Vi har haft barn så små som fem år som har paddlat stående här i sommar, berättar Calle.

En barnlek
När jag skall prova på att paddelsurfa ger vinden och havet en saltstänkt försmak av hösten. Havet är grått, vågorna far huller om buller och vinden blåser envist från sydväst. Axel Andersson är instruktör och har skjutit upp passet en gång på grund av regn och blåst.

- Egentligen har vi inte prova-på pass så här blåsiga dagar, säger Axel och fortsätter:

Artikelbild

| Stenig botten. Bra med torrdräktsskor om bottnen är stenig.

- Upplevelsen är mer total om det är lugnare vatten.

Tidningens deadline gör att vi inte kan skjuta på det mer. Vi tar omständigheterna som de är och kör ändå. Så, med omnipotens och trots tar jag mig efter en kort instruktion, i våtdräkten, ner på stranden med bräda och paddel bland vågor, vind och stökigt vatten. Axel instruerar hur jag skall komma upp på brädan och ut på havet;

Artikelbild

| Till havs. Introduktionen är bra att ha med sig ute på vågorna.

- Börja med att stå på knä och känn in balansen.

Upp på brädan. Inga problem. Ett knä på var sida. Inga problem.

Artikelbild

| Frihet. Axel Andersson instruerar SUP-sugna.

- Paddla ut en bit och få koll på hur brädan rör sig i vattnet, fortsätter Axel.

Inga problem. Det är lite skumpigt och man får ta i ordentligt för att ta sig ut i motvinden, men det går riktigt bra. Jag är Pocahontas.

Artikelbild

- Ta nu paddeln i ena handen och sedan tar du nu en fot i taget och ställer dig långsamt upp. Glöm inte att ha låg tyngdpunkt och titta långt bort. Då håller du balansen bättre.

Brädan är under kontroll trots att den driver ganska snabbt, men det där med låg tyngdpunkt gör mig förvirrad. Förstår aldrig riktigt var den skall vara. En fot, två fötter och så upp. Allt börjar vobbla.

Artikelbild

| Mirakel. Det är fantastiskt att stå på vattnet.

- Glöm inte att ha lite lätt böjda ben, ropar Axel

Solen har smugit sig fram mellan molnen och tittar vänligt på mig där nere. Man får inte vara fåfäng när man provar på nya saker. Man skall heller inte dra med sig en massa folk som tittar på och jag brukar även undvika grupper efter att förödmjukad ha fått lämna en paddelkurs i Brunnsviken i Stockholm redan efter fem minuter då jag kapsejsat. Den första uppställningen med kanoterna i vattnet blev mig övermäktig - precis som att ställa sig upp på den här surfbrädan.

Vattnet är sensommarvarmt och skönt. Upp ur vattnet, hitta brädan, simma efter den. Pocahontas är borta och min hybris likaså. Jag är ensam kvar och överraskas av hur bra det känns. Väl uppe på brädan igen paddlar jag på knä. Paddlar. Paddlar. Koncentrar mig - och ställer mig upp, och står. Jag står och börjar nu paddla. Långa tag. Titta upp. Långt tag på andra sidan oops, två vågor möts samtidigt under min bräda, men jag är med på noterna. Jag står och jag paddlar fortfarande.

- Bra! Ropar Axel. Nu skall vi surfa tillbaka på vågorna. Vi börjar med att vända brädan. Sätt i paddeln och paddla baklänges.

Fasen också.

Varför Paddelsurfa?
SUP är en träning som ger en annorlunda möjlighet att uppleva naturen. De flesta som paddelsurfar älskar upplevelsen av att vara nära vattnet och att man lär sig paddla väldigt snabbt. Stand up paddelsurfning är också en bra crossfit-träning som omfattar stora delar av kroppen.

- SUP är en grymt bra träning för mage, rygg och balans. Det vanligaste är paddling på lugnt vatten. Paddla i din egen takt och vila när du vill, långsamt eller snabbt, det är upp till dig. Om du är sugen på mer äventyr kan du försöka fånga några små vågor och surfa på, säger Axel.

Axel tror att SUP kommer att växa ännu mer. Det är dessutom bra konditionsträning, det är roligt och socialt om man är flera.

- På vissa ställen, säger Axel, finns det "Morgon SUPar". Då ses man vid sju, åtta på morgonen och kör ett morgonpass i grupp på en stilla kanal.

Havet omkring sig
Men den främsta orsaken är nog den enorma känslan att skrida fram på lugnt vatten. Det är en sorts rolig meditativ träning för såväl kropp som sinne. För många är det just ensamheten som är det speciella. Att man tyst och ensam skrider fram över vattnet.

- Känslan att stå på en bräda och paddla och ha havet runt omkring, är otrolig, säger Axel.

- Här i Tofta är det perfekt när det inte är mycket vågor på havet. Man kan hyra bräda en halvtimme bara om man vill. Vi tycker det är kul om folk kommer ut och testar, avslutar Alex medan jag med mjölksyra i armarna bär upp min bräda igen.