Röda Korsets Telefonjour på Gotland firade 20 år

Gotland2006-12-14 06:00
I augusti 1986 annonserade Röda Korset i Gotlandspressen att "Vi söker frivilliga krafter till: Någon att tala med när det behövs" och fick många anmälningar.I tre dagar under hösten utbildades 26 jourhavande medmänniskor på Tofta strandpensionat.
Bo Bergengren berättade om Gotlands sjukvård, författaren Lage Johansson ledde samtal kring självmord praktiska aspekter på jourarbete, socialtjänsten, SOS alarmering, kvinnojouren samt missbruksfrågor fanns representerat under utbildningen.
Den 15 december 1986 startades den första journatten och hade öppet mellan 22.00-06.00. Under 15 nätter i december tog jouren emot 26 samtal. Med ett eget telefonnummer som bara gällde Gotland togs det emot mellan 4 till 60 samtal per månad.
I slutet av 1993 fick Röda korsets Jourhavande Medmänniska ett gemensamt telefonnummer. Detta beskrev även öppettiderna. Samtalsfrekvensen gick nu upp till över 100 samtal per månad. Till sommaren 1996 låg samtalsfrekvensen på 150-200 per månad.
Den som satt jour fick nu vara vaken precis hela natten och kunde därför inte gå till jobbet dagen efter. Därför beslöt gruppen att redan inför sommaren 1995 stänga kl. 02.00.
Sommaren 1996 var det en gemensam alarmeringscentral i Visby som fungerade för sju län. Detta innebar att den uppringande kunde bli kopplad till vilken som helst av jourerna inom detta område. Det blev en kraftig ökning av samtalen till 250-330 per månad. Ända från starten har man haft gruppmöten kontinuerligt för att utveckla samtalsmetodik och bli duktiga på aktivt lyssnade. Då och då medverkar inbjudna gäster på träffarna.
Centralstyrelsen fattade beslut 1999 om att tillfälligt lägga ner verksamheten i sin dåvarande form. Man ville se över förutsättningarna till att organisera och bedriva telefonjouren på annat sätt. År 2002 öppnade Röda korsets telefonjour igen. Nytt namn- ny plats- nytt nummer.
Under perioden då jouren inte var öppen pågick ett gediget arbete med att organisera, rekrytera och utbilda nya medarbetare. På Gotland var det många av de gamla som stannade kvar in i den nya organisationen. Från att sitta i sitt eget hem och svara kunde man nu erbjuda lokal i Rödakorshuset i Visby.
Öppettiderna ändrades till 14.00-22.00 sju dagar i veckan, och man rekommenderade att sitta två och två. Åtta telefonlinjer i landet varje dag/kväll är fortfarande ambitionen.
Visby Rödakorskrets ansvarar för verksamheten idag som leds av två frivilligledare. Gruppen består idag av 20 medarbetare.
Tisdagen den 12 december jubilerade medarbetarna genom tiden inom telefonjourverksamheten på Gotland med ett julbord på Toftagården.
Man kan konstatera att behoven av att bryta ofrivillig ensamhet försvinner inte med tiden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om