Så kan Gotlandsfärjorna gå på vätgas

Björn Samuelsson på Almedalsbiblioteket.

Björn Samuelsson på Almedalsbiblioteket.

Foto: Karin Brindt

Föreningsnotis2023-01-21 10:00
Klimatkrisen är här och vi har inget val. De fossila bränslena måste fasas ut.
Det sade Björn Samuelsson, forskare i kvalitetsteknik vid Campus Gotland när han föreläste för Senioruniversitetets medlemmar vid vårterminens första träff.
Trots att sjöfarten står för 13,5 procent av utsläppen inom EU har väldigt lite gjorts.
-För några år sedan trodde man på en universallösning men nu ser det ut att bli en palett av olika lösningar. Det finns till exempel skärgårdstrafik i Göteborg som går på batterier, men för Gotlandstrafiken är det ingen lösning, om man tänker på vilken tid det tar att ladda batterier.
Men för att producera vätgas till bränsle behövs det vatten, och också energi. Vattnet är ju inget problem, och energin tänker sig Björn Samuelsson att man ska få från havsbaserad vindkraft.
-På så sätt får vi förnyelsebar vätgas med förnyelsebar el. Ett cirkulärt system. Och syret som blir över vid processen kan användas för att förbättra havsmiljön.
Tanken är alltså att det blir en regional tillverkning av bränsle, på Gotland eller i närheten.
Men det finns också utmaningar, säger Björn Samuelsson.
-Det här har aldrig gjorts tidigare, bara på mindre båtar, och det finns inget regelverk. Man måste ju se till säkerheten. Nu är vätgas lättare än luft, och tankarna ska förvaras i slutna utrymmen.
Och de nya färjor som planeras blir också dyrare än de nuvarande, så frågan är förstås hur staten kommer att se på det vid nästa upphandling.
-Men man kan väl tänka sig att i upphandlingen ska man ta hänsyn till miljömålen och lagstiftningen.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!