När Viktoria Vahlgren i Vall i vintras hittade utslag på sin hund Hobbe valde hon att kontakta veterinären via en app i telefonen istället för att åka till mottagningen som ligger en bit bort. Det var en fredag eftermiddag och kliniken var stängd.
– Jag kom hem och kollade igenom Hobbe som jag brukar göra. Då såg jag att han hade jättekonstiga typ utslag på snoppen. Det var ju inte så akut att jag kände att jag ville belasta jourveterinären så jag tänkte att jag provar med appen, det ingår ju i försäkringen, säger Viktoria Vahlgren.
Sagt och gjort, Viktoria loggade in i appen, beskrev symtomen och skickade också ett par foton. En timme senare ringde veterinären upp.
– Det var jättehäftigt. Med videochatten filmade jag Hobbe och jag fick råd och hjälp, säger Viktoria Vahlgren.
Hon jobbar som distriktssköterska och hade själv tankar om vad som kunde göras i väntan på ett veterinärbesök efter helgen och med hjälp av veterinären i appen fick hon bekräftat att hon tänkt ”rätt”.
– Jag fick svar på mina frågor och någon som kunde titta på Hobbe. Jag fick råd om hur han skulle behandlas och jag kunde vara kvar hemma, säger Viktoria Vahlgren och fortsätter:
– Jag som är sjuksköterska kan ju förklara ganska bra vad som är problemet men trots det så är det ju jättebra att någon kan titta på hunden också.
När Sommarängens Prinz Hamlet, eller Hobbe till vardags, senare kom iväg till veterinären visade det sig att han hade en kraftig inflammation i förhuden. Viktoria Vahlgren vet inte hur inflammationen uppstod men hon tror att det kan ha samband med att han några månader senare fick operera bort godartade tumörer vid pungen. Nu mår Hobbe bra men om han skulle bli dålig kan hon mycket väl tänka sig att använda appen igen.
– Det kommer jag att göra om jag behöver, säger Viktoria Vahlgren.
Veterinär Ylva Trygger är en av dem som jobbar med att videochatta med oroliga djurägare. Hon tycker att det bästa med just video är att hon kan minska antalet veterinärbesök. När djuret filmas kan hon bättre bedöma hur hängigt det är och om det är nödvändigt att åka in med djuret.
– Det är otroligt många som åker in helt i onödan. Det belastar jourverksamheten och det blir också väldigt dyrt, både för djurägarna och försäkringsbolagen, säger Ylva Trygger och fortsätter:
– Det här hjälper till att sänka kostnaderna. Det har blivit dyrare och dyrare att vara djurägare och vi vill att alla ska kunna ha råd att ha djur, säger Ylva Trygger.
Andra fördelar med appen är att hon kan svara på frågor från osäkra hussar och mattar som undrar om de gör rätt, på så sätt kan hon arbeta förebyggande med råd och tips.
– Jag kan minska oron hos djurägarna, säger Ylva Trygger.
Men allt kan veterinären i mobilen inte göra eller svara på och då rekommenderas djurägaren att uppsöka en veterinär. Att skriva ut eller förnya recept är en annan sak som företaget Ylva Trygger jobbar för inte kan hjälpa till med.
De vanligaste symtomen som djurägarna hör av sig om är kräkningar, diarré, hosta, hudproblem och sårskador, berättar Ylva Trygger. De två förstnämnda resulterar i en hel del mer eller mindre trevliga bilder...
– Vi får många roliga bilder, jag tror jag har sett det mesta, säger Ylva Trygger.
Elisabet Andersson
elisabet.andersson@gotlandsallehanda