Som många av Helagotland.ses läsare anade så kommer det givetvis inte att arrangeras några tax free-kryssningar från Slite i sommar. Rederiet Seatrade AB finns inte, bolagets vd Johan Schlyter är påhittad och någon tysk stad vid namn Schlessenburg existerar inte. Nyheten var helt enkelt ett aprilskämt. Många har dock kommenterat på Helagotland.ses Facebook-sida att själva konceptet med tax free-kryssningar inte vore så dumt.
LÄS MER: NYTT KONCEPT: Tax free-kryssningar från Slite i sommar
Tydligen var det fler nyhetsredaktioner som valde aprilskämt med färje-koppling. GA hade exempelvis en nyhet i lördagstidningen om att Trafikverket satsar på direkttrafik mellan Nynäshamn och Fårö med en av Fåröfärjorna. Trafikverkets ansvarige Kaj Stiltje säger i artikeln att trafiken startar vid midsommar med dagliga turer mellan Nynäshamn och Fårö.
Även i resten av landet har det skämtats friskt i tidningar och radio under lördagen. Här sammanfattar TT några av aprilskämten:
Den gamle militären Einar Lyth är eld och lågor över beslutet att Örebro slott ska husera ett toppmodernt IT-kompani när värnplikten återinförs.
– Här kan man bedriva modern verksamhet eftersom en eventuell angripare inte har några som helst möjligheter att tränga igenom de här tjocka murarna med signalspaning, säger han till Nerikes Allehanda.
Men blir det skarpt läge kommer soldaterna inte att sitta på slottet.
– Då kommer man att arbeta hemifrån. Det är ju modernt nu. Då kommer man att sköta sina hemdatorbaserade elektronkanoner från hemmet, säger Einar Lyth med en entusiasm som inte riktigt matchar den torra sakligheten i riktiga nyhetsinslag.
Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad slår dagen till ära till med ”Glöm E6:an, nu kommer Elsexan – Öresunds nya superled för batterifärjor”.
Tydligen är det en norsk oljemiljonär med det passande namnet Jon Li Thium som ska se till att Helsingborg–Helsingör inom kort trafikeras av 200 batteridrivna färjor som slukar 120 bilar och 360 passagerare vardera. På så sätt skulle E6 avlastas från trafik.
– Alternativt skulle färjorna kunna göras magnetiska, med kraftiga magneter utplacerade som ”drar” båtarna framåt. Det handlar om vad som är den mest tilldragande lösningen, säger den uppenbart mycket kreative Jon Li Thium.
Gefle Dagblad bjuder på ett ”avslöjande” av det lite tristare slaget. Filmstjärnan Rolf Lassgård har fått nog av staden. Spiken i kistan blev när Gävle kommun stoltserade med att man nu är fler än 100 000 invånare.
– Det är ingenting att skryta om att vi blir fler. Jag har alltid tyckt om småstadslivet, men det finns inte kvar här. Snart är vi som Stockholm och då kan jag lika gärna bo där, säger Rolf Lassgård som tänker låta flyttlasset gå till stadsdelen Ropsten.
På bilderna från intervjun syns flyttkartonger uppmärkta ”priser” och ”Ove-grejer” så att läsarna ska förstå att det verkligen flyttpackas för fullt.
Linköping är ju inte direkt känt som ”Linköping by the sea” eftersom stan bara ha en å. Men det tänker man ändra på genom att bygga en ny stadsdel i den närliggande sjön Roxen, påstår Östgöta Correspondenten.
Inte bara husen kommer att vara flytande i den nya stadsdelen om de närboende får vara med och bestämma. Ekängenbon Erik Egir vill även ha två elvamannaplaner som kan flyttas runt över sjön för sommarens fotbollscuper.
I Katrineholm har kommunen kommit på ett smart sätt att dra in sponsorpengar genom att byta ut namn på gator och torg till företagsnamn, påstår Katrineholms Kuriren.
De har till och med ett pressmeddelande från kommunen som bevis:
”Det är ett utmärkt sätt för små kommuner att öka sina inkomster. Tidigare har kommunerna främst erbjudit möjligheten för företag att namnge sporthallar och liknande, men Katrineholm kommer att gå i bräschen för sponsring av andra objekt”.
USA:s president Donald Trump har planer på att kombinera bygget av ett monument över sig med det planerade bygget av jätteälgen Stoorn på berget Vithatten, enligt Norran.
– Han tänkte att det kanske gick att kombinera på något sätt, säger älgens skapare Thorbjörn Holmlund.
– Du vet Stoorn, det passar som in i hans image.
Det största problemet tycks vara hur presidentens plan Air force one ska rymmas för en landning på Skellefteå Airport som uppges ha för kort landningsbana för ett så stort plan.
Emil Lundberg, TT