Det som hÀnt i Suezkanalen Àr ett rent mardrömsscenario, konstaterar Jacob Minnhagen, affÀrsutvecklare vid Göteborgs hamn.
ââDet hĂ€r Ă€r absolut vĂ€rsta tidpunkten, sĂ€ger han.
VÀrldshandeln har redan tidigare störts av containerbrist pÄ grund av pandemin, som har lett till att det inte har funnits tillrÀckligt med containrar pÄ rÀtt stÀlle att lasta godset i. Nu blir det Ànnu vÀrre.
ââDet Ă€r som om ett tĂ„g skulle lĂ€gga sig över alla spĂ„ren pĂ„ Stockholms central. Det stoppar upp allt.
Fartyg och containrar kommer i Ànnu större utstrÀckning att befinna sig pÄ fel plats, pÄ fel sida av kanalen, precis som det blir dÄ en tÄgincident blockerar den svenska "getingmidjan" pÄ spÄren i Stockholm.
"InstÀllda avgÄngar"
Ali Mohtarami, trade manager pÄ speditören DB Schenker, berÀttar att det sannolikt kommer att bli "instÀllda avgÄngar", eller "blank sailings" som det i sjötrafiksammanhang kallas, till följd av olyckan.
ââDet Ă€r för att fĂ„ balans igen, sĂ€ger han.
Containerbristen kommer att bli mycket vÀrre nu, tror han, och Jacob Minnhagen Àr inne pÄ samma linje.
ââVi har redan haft brist pĂ„ komponenter och insatsvaror, och det blir vĂ€rre nu. Det hĂ€r blir ett stort problem.
Ali Mohtarami sÀger att det pÄ fredagseftermiddagen lÄg omkring 250 fartyg i kö för Äka igenom kanalen.
ââAlla jobbar hĂ„rt för att lösa det hĂ€r, man kan Ă„ka runt Afrika. Men det tar mellan sju och tio dagar extra.
Enligt honom pÄverkar stoppet hela vÀrldshandeln, mellan 10 och 15 procent av all handel passerar Suezkanalen. Just nu har han det hett om öronen, för alla kunder Àr förstÄs vÀldigt oroliga.
ââVi försöker hĂ„lla nĂ€ra kontakt, och titta pĂ„ olika lösningar. Det kan till exempel finnas möjlighet till tĂ„gtransporter frĂ„n Asien, sĂ€ger Ali Mohtarami.
Jacob Minnhagen sÀger att osÀkerheten och förtvivlan Àr allra vÀrst just nu, nÀr ingen vet hur lÄng tid stoppet tar att lösa. Om det visar sig att kanalen kommer att vara blockerad i veckor framÄt Àr det inte mycket att göra annat Àn att ta omvÀgen runt Afrika, men nu bÄde hoppas och vÀntar alla pÄ en lösning snabbare Àn sÄ.
PÄverkar lÀnge
Fast Àven om fartyget gÄr loss snart sÄ kommer förseningarna att fortsÀtta ett bra tag, förklarar Jacob Minnhagen.
ââDet hĂ€r kommer att fĂ„ stor pĂ„verkan lĂ€nge, sĂ€ger han.
Han har rÀknat pÄ hur olyckan pÄverkar Sverige, och Àven Göteborgs hamn. Varje vecka passerar ungefÀr 15 000 tjugofotscontainrar Suezkanalen pÄ vÀg till eller frÄn Sverige, varav ungefÀr 9 500 har Göteborgs hamn som destination eller avgÄngshamn.
Fartygen pĂ„ vĂ€g hit Ă€r lastade med sĂ„dant som vi köper â elektronik, klĂ€der, skor, verktyg och allt annat som produceras i Asien. BĂ„tarna som lĂ€mnar Sverige innehĂ„ller vĂ„ra exportprodukter, som stĂ„l, sĂ„gade trĂ€varor, kartong och förpackningar.
Totalt sett under helt ett Är rör det som om 1,6 miljon containrar pÄ vÀg till eller frÄn Sverige som passerar kanalen.
ââDet Ă€r ungefĂ€r lika mĂ„nga pĂ„ vĂ€g hit som pĂ„ vĂ€g hĂ€rifrĂ„n. Sverige Ă€r unikt pĂ„ det sĂ€ttet, vi har en stor handel, sĂ€ger Jacob Minnhagen.