Utspelet gjordes under "AI-dagen", dÀr företaget presenterade sitt arbete kring artificiell intelligens, alltsÄ "tÀnkande maskiner".
Med hundratusentals delvis sjÀlvkörande fordon pÄ gatorna Àr Tesla redan ett av vÀrldens största robotföretag, enligt Musk. Han beskriver det som naturligt att börja bygga en mÀnniskoliknande apparat med samma sjÀlvgÄende teknik som bilarna.
Tesla Bot ska inte vara "superdyr", lovar Musk, utan kunna tillverkas i stora upplagor. Dylika robotar kan enligt Tesla fÄ en viktig ekonomisk roll i mÄnga lÀnder med underskott pÄ arbetskraft för monotont manuellt arbete.
Simulera hjÀrna
Om maskinens förmÄgor sÀger Musk sÄ hÀr:
ââDu kan prata med den, och sĂ€ga: "Plocka upp den dĂ€r bulten, skruva dit den pĂ„ bilen med skiftnyckeln". Det ska den klara.
Robotarna ska ingÄ i samma superdatorsystem som bilarna redan anvÀnder, dÀr maskinerna kan lÀra av varandra via centrala servrar.
"Det klarar en triljon (10 upphöjt till 18) flyttalsoperationer per sekund â tillrĂ€ckligt för att simulera en mĂ€nsklig hjĂ€rna", skriver Musk pĂ„ Twitter om den internt utvecklade superdator, kallad Dojo, som Tesla ska anvĂ€nda.
En prototyp ska visas upp nÀsta Är, heter det. Men Musk Àr ökÀnd som stor tidsoptimist nÀr det gÀller löften om framtida produkter.
Kan övermannas
Vad gÀller AI i stort har den omskrivne entreprenören ofta manat till reglering, och varnat att otyglad teknik kan komma att vÀnda sig emot oss.
I en intervju med poddprofilen Joe Rogan hÀromÄret sade Musk att vÀrldens politiker ÀndÄ inte lyssnar, och att vi helt enkelt fÄr hoppas att framtidens robotar Àr snÀlla mot oss.
Tesla Bot designas dÀrmed för att vara "trevlig", sÀger Musk nu. Men tillÀgger:
ââVi bygger den sĂ„ att pĂ„ en mekanisk, fysisk nivĂ„, sĂ„ kan du springa ifrĂ„n den. Och troligen övermanna den.
ââFörhoppningsvis ska det inte bli aktuellt, men man vet aldrig.