Det har varit turbulent sedan det nya skärgårdsbolaget TRSM tog över en del av trafiken i Stockholms skärgård.
– De två som sitter kvar och driver bolaget måste försvinna. Det har gått för långt, säger Kenneth Österlund, sektionsordförande i Sekoklubben Stockholms sjötrafik, till Arbetet.
TRSM tog i april över driften av 17 fartyg från gamla Waxholmsbolaget. Kort därefter drog sig majoritetsägaren ur och sålde sina 51 procent av aktierna till Gotlandsbolaget. Facket hoppades att den nya ägaren skulle få situationen att lugna sig, men enligt Arbetet gör juridiska turer att det är svårt för Gotlandsbolaget att lägga sig i verksamheten. Nu hoppas fackförbundet att Gotlandsbolaget ska använda sina muskler och byta ut ledningen i TRSM.
– Den kvarvarande ledningen har ingen erfarenhet av rederibranschen och de utsätter personalen för rena trakasserierna, säger Kenneth Österlund till Arbetet.
Seko sjöfolk har polisanmält ledningen för hemfridsbrott efter att man tagit sig in i en anställds hytt ombord på ett av fartygen. Man har även anmält ledningen för arbetsrättsliga brott, bland annat för ändrade tjänstgöringslistor och struken övertid.
Henrik Cars, en av Gotlandsbolagets ledamöter i styrelsen och även vice vd för Destination Gotland, säger till Arbetet att läget är bekymmersamt och att man kommer att göra en rejäl utvärdering i mitten av september, när säsongen är över. Han vill dock inte säga vilka åtgärder man tänker sig.
Även tidningen Skärgården har skrivit om den pågående konflikten. Tidningen har tagit del av en hemlig ljudinspelning där TRSM:s vd Anette Schilde säger att hon kommer att sparka ett tiotal av de anställda på ångfartygen så fort sommarsäsongen är över.
– Jag struntar i facket och allting annat. De där människorna fortsätter inte här efter den 18 september. Jag kan betala dem. Så funkar jag. De ska ut härifrån, sedan spelar det ingen roll vad facket och alla andra säger, skriver Skärgården.
Gotlandsbolagets styrelseordförande Jan-Eric Nilsson säger till Skärgården att han känner ett starkt förtroende för de anställda och för rederiledningen.
– Det är mycket olyckligt att den här kommunikationsmissen har uppstått, liksom det är olyckligt att vissa uttalanden har gjorts som inte alls är lämpliga i sammahanget, vilket jag har påtalat.